Specialundervisningsbehov i Fredensborg Kommunes skoledistrikter
Udgivelsens forfattere:
- Thomas Astrup Bæk
- Jacob Seier Petersen
Ledelse og implementering
Økonomi og styring
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Konklusion
Fredensborg Kommunes samlede henvisningspraksis til segregeret specialundervisning ligger væsentligt over niveauet på landsplan, viser denne analyse. Det gælder også, når der tages højde for de socioøkonomiske, demografiske og sundhedsrelaterede forhold hos kommunes elever. Segregeret specialundervisning betyder, at eleven får undervisning i en specialklasse eller på en specialskole.
Ser vi på de relevante karakteristika hos eleverne i Fredensborg Kommune, forventes det ud fra den statistiske model, og hvis man henviste som gennemsnittet for tilsvarende kommuner, at Fredensborg Kommune henviser 3,2 procent af eleverne til segregeret specialundervisning. I praksis henviser kommunen 4,2 procent af sine elever.
Den statistiske model anvendes i analysen også til at beregne det forventede behov for specialundervisning i hvert enkelt skoledistrikt i Fredensborg Kommune. Resultaterne viser, at der på grund af forskelle i skoledistrikternes elevgrundlag er visse forskelle mellem skoledistrikternes forventede specialundervisningsbehov. Således skiller skoledistrikterne for Nivå og Kokkedal sig ud ved at have højere specialundervisningsbehov end kommunens øvrige skoledistrikter. Dog viser analysen samtidig, at Kokkedals distrikt i praksis tegner sig for en endnu højere andel af henvisningerne til segregeret specialundervisning, end man ville forvente ud fra distriktets elevsammensætning.
Baggrund
Fredensborg Kommune har bedt VIVE gennemføre en analyse af forskelle i det forventede behov for specialundervisning mellem kommunens skoledistrikter. Analysen tager højde for forskelle i elevernes demografiske, socioøkonomiske og sundhedsmæssige karakteristika. Endelig sammenlignes Fredensborg Kommunes samlede henvisningspraksis til segregeret specialundervisning med henvisningspraksis på landsplan. Analysens resultater kan anvendes som udgangspunkt for fordeling af specialundervisningsmidler mellem kommunens skoler, hvis kommunen vælger at overgå til en decentral finansieringsmodel på området.
Metode
Det forventede specialundervisningsbehov vurderes ud fra en statistisk model, som viser sammenhængen mellem de demografiske, socioøkonomiske og sundhedsmæssige karakteristika hos eleverne og sandsynligheden for, at den enkelte elev vil modtage segregeret specialundervisning.
Modellen ser på segregeret specialundervisning, det vil sige specialundervisning i specialklasse eller på specialskole. Udgangspunktet for modellen er, at den tager hensyn til de forventede specialundervisningsbehov, som de enkelte skoler i kommunen har, når man ser på elevernes demografiske, socioøkonomiske og sundhedsrelaterede forhold.
Den statistiske model er baseret på registerdata for alle folkeskoleelever i Danmark. Modellen anvendes til at beregne hver enkelt elevs sandsynlighed for at få specialundervisning i Fredensborg Kommune, givet elevernes karakteristika.
Udgivelsens forfattere
- Thomas Astrup BækJacob Seier Petersen
Om denne udgivelse
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd