Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 25. JUN 2020
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse

Specialundervisningsbehov i Middelfart Kommune

En socioøkonomisk tildelingsmodel

Udgivelsens forfattere:

  • Mathias Ruge
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
VIVE har opstillet en model for hvor mange elever i de enkelte skoledistrikter, der vil have behov for undervisning på en specialskole eller i en specialklasse.
Download udgivelsen Download rapporten Specialundervisningsbehov i Middelfart Kommune
Download udgivelsen Download rapporten Specialundervisningsbehov i Middelfart Kommune
  • Mathias Ruge

    Senioranalytiker, cand. scient.pol.

    33 48 08 16
    maru@vive.dk

Skolerne i Middelfart Kommune henviste i skoleåret 2016/2017 flere elever til specialundervisning uden for normalklasserne, end man kunne forvente ud fra elevernes og deres forældres baggrund. Det konkluderer VIVEs rapport, der også præsenterer et forslag til, hvordan pengene til specialundervisning i Middelfart Kommune kan fordeles

Middelfart Kommune har bedt VIVE om at analysere forskelle i det forventede behov for specialundervisning mellem kommunens skoledistrikter. Analysen tager højde for forskelle i elevernes demografiske, socioøkonomiske og sundhedsmæssige karakteristika. Rapporten giver også en model for, hvordan midlerne til specialundervisning kan fordeles mellem skolerne på baggrund af de forventede forskelle i specialundervisningsbehovet. Endelig sammenlignes Middelfart Kommunes samlede praksis for henvisning til segregeret specialundervisning, det vil sige særlige tilbud som for eksempel specialskoler eller specialklasser med henvisningspraksis på landsplan.

Forskel mellem skoledistrikter

Den gennemsnitlige forudsagte sandsynlighed for at modtage segregeret specialundervisning varierer mellem kommunens 11 skoledistrikter. For nogle distrikter er den gennemsnitlige forudsagte sandsynlighed for at modtage specialundervisning op mod 1 procentpoint mindre end den gennemsnitlige forudsagte sandsynlighed for alle kommunens elever. En tilfældig elev fra Middelfart Kommune har en forudsagt sandsynlighed på 3,4 procent for at modtage segregeret specialundervisning, hvis ellers kommunen følger den gennemsnitlige visitationspraksis for hele landet. Andre distrikter adskiller sig fra de øvrige skoledistrikter ved at have en relativt høj gennemsnitlig forudsagt sandsynlighed for at modtage segregeret specialundervisning. Her er den gennemsnitlige forudsagte sandsynlighed op til 2 procentpoint højere end den gennemsnitlige forudsagte sandsynlighed for alle kommunens elever.

Sådan kan midlerne fordeles

VIVEs model til fordeling af midler til finansiering af segregeret specialundervisning fordeler midlerne efter skolernes forventede andel af elever, der modtager segregeret specialundervisning. Hvis en skole på baggrund af den statistiske model forventes at have 5 procent af kommunens elever, der modtager segregeret specialundervisning, tildeles skolen således også 5 procent af midlerne. Den skitserede budgettildelingsmodel for midler til segregeret specialundervisning er således afstemt med kommunens nuværende principper for intern takstafregning. VIVE forventer, at de beregnede budgetandele er nogenlunde stabile over en årrække på cirka fem år, betinget af at der ikke sker væsentlige strukturelle ændringer i Middelfart Kommunes skoledistrikter.

Metode

VIVE har beregnet det forventede specialundervisningsbehov ud fra en statistisk model, som viser sammenhængen mellem på den ene side de demografiske, socioøkonomiske og sundhedsmæssige kendetegn hos eleverne samt deres forældre og på den anden side sandsynligheden for, at den enkelte elev vil modtage segregeret specialundervisning. Den statistiske model er baseret på registerdata for alle grundskoleelever i Danmark og afspejler den gennemsnitlige henvisningspraksis på landsplan for skoleåret 2016/2017, der er det sidste år med fuldt tilgængelige registre hos Danmarks Statistik.

 

Flere nyheder og rapporter om specialundervisning

  • Specialundervisning på folkeskoleområdet - Inspiration til den økonomiske styring
  • VIVE Campbell undersøger betydningen af klassestørrelser på specialområdet
  • Specialundervisningsbehov i Sønderborg Kommune - En socioøkonomisk tildelingsmodel

Udgivelsens forfattere

  • Mathias Ruge

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Middelfart Kommune
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev