Sprogmiljøer i hjemmet
Udgivelsens forfattere:
- Niels Peter Mortensen
- Torkil Østerbye
- Laurits Trelborg Kjær
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Danske skoleelever præsterer dårligere i læsetest, og ordblindheden blandt elever er også stigende. Det er velbeskrevet i litteraturen, at ordblindhed eller læsevanskeligheder blandt forældre udgør en central risikofaktor for børns egen udvikling af ordblindhed og andre læsevanskeligheder. Formålet med denne afdækning er at finde indsatser, der gennem samarbejde mellem hjem og dagtilbud har fokus på den sproglige udvikling for børn af forældre med sproglige vanskeligheder (sprogmiljøer i hjemmet).
I afdækningen er der indsamlet eksisterende viden om sprogmiljøer i hjemmet fra et forskningsmæssigt og praktisk perspektiv. Der findes ingen konkrete indsatser, som arbejder med det specifikke samarbejde. Selvom arbejdet med sprogmiljøer i hjemmet er på et tidligt udviklingsstadie, er der en række elementer fra de forskellige indsatser og på tværs af indsigterne fra spørgeskema og interviews, der samlet kan udgøre en ramme for en række anbefalinger i form af centrale praksiserfaringer til bedre sprogmiljø i hjemmet.
Eksempelvis kan praksiserfaringen `konkret inspiration til sprogudvikling i hverdagen´ udmøntes i for eksempel konkrete, verbale og visuelle instruktioner til forældrene og et fokus på sprogudvikling gennem hverdagslige interaktioner.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet – STUKUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd