Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 28. NOV 2025
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Sprogmiljøer i hjemmet

Kortlægning af eksisterende viden og praksis

Udgivelsens forfattere:

  • Niels Peter Mortensen
  • Torkil Østerbye
  • Laurits Trelborg Kjær
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Formålet med denne afdækning er at finde indsatser, der gennem samarbejde mellem hjem og dagtil-bud har fokus på den sproglige udvikling for børn af forældre med sproglige vanskeligheder.
  • Niels Peter Mortensen

    Projektchef, cand.scient.soc.

    33 48 08 28
    nipm@vive.dk

Denne afdækning finder ikke nogen indsatser, der arbejder præcist med samarbejdet mellem hjem og dagtilbud, som har fokus på den sproglige udvikling for børn af forældre med sproglige vanskeligheder. Afdækningen bidrager i stedet med en række indsatser, der arbejder med forskellige delelementer af sprogmiljøer i hjemmet. De er samlet i form af centrale praksiserfaringer til bedre sprogmiljøer i hjemmet.

Danske skoleelever præsterer dårligere i læsetest, og ordblindheden blandt elever er også stigende. Det er velbeskrevet i litteraturen, at ordblindhed eller læsevanskeligheder blandt forældre udgør en central risikofaktor for børns egen udvikling af ordblindhed og andre læsevanskeligheder. Formålet med denne afdækning er at finde indsatser, der gennem samarbejde mellem hjem og dagtilbud har fokus på den sproglige udvikling for børn af forældre med sproglige vanskeligheder (sprogmiljøer i hjemmet).

I afdækningen er der indsamlet eksisterende viden om sprogmiljøer i hjemmet fra et forskningsmæssigt og praktisk perspektiv. Der findes ingen konkrete indsatser, som arbejder med det specifikke samarbejde. Selvom arbejdet med sprogmiljøer i hjemmet er på et tidligt udviklingsstadie, er der en række elementer fra de forskellige indsatser og på tværs af indsigterne fra spørgeskema og interviews, der samlet kan udgøre en ramme for en række anbefalinger i form af centrale praksiserfaringer til bedre sprogmiljø i hjemmet.
Eksempelvis kan praksiserfaringen `konkret inspiration til sprogudvikling i hverdagen´ udmøntes i for eksempel konkrete, verbale og visuelle instruktioner til forældrene og et fokus på sprogudvikling gennem hverdagslige interaktioner.

Udgivelsens forfattere

  • Niels Peter MortensenTorkil ØsterbyeLaurits Trelborg Kjær

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet – STUK
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev