Videnskabelig artikel 2020
Tackling the Performance Regime Paradox: A Problem-Solving Approach Engages Professional Goal-Based Learning
Udgivelsens forfattere:
- Donald P. Moynihan
- Martin Bækgaard
- Mads Leth Jakobsen
Hvis resultatstyring skal fungere, så må offentlige ledere engagere de fagprofessionelle medarbejdere, hvis ekspertise gør det muligt at identificere årsager til organisationens resultater samt måder at forbedre disse. Dette studie viser, at fagprofessionelle på danske sygehuse er mere engagerede i at lære, hvordan organisationens resultater kan forbedres, hvis deres ledere bruger resultatdata til at løse problemer og mindre engagerede, hvis lederene bruger resultatdata til belønning og kontrol. Fagprofessionelle er nervøse for at resultatstyring udhuler deres autonomi, mens offentlige ledere vil have resultatstyring til at fungere bedre. Et kompromis kan være, at begge grupper forpligter sig til at tilpasse resultatstyringen til de fagprofessionelles værdier og normer.
Udgivelsens forfattere
- Donald P. MoynihanMartin BækgaardMads Leth Jakobsen
Om denne udgivelse
Publiceret i
Public Administration Review