Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 1. MAR 2012
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Tæt på en svensk kommune

Inspiration fra Borås Kommunes praksis på området for udsatte børn og unge

Udgivelsens forfattere:

  • Stinne Højer Mathiasen
  • Lone Bjørn Madsen
  • Morten Eriksen
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

I dette projekt er vi gået i dybden med den svenske praksis på området for udsatte børn og unge og har set nærmere på det, svenskerne konkret gør.

I denne rapport har vi lavet et casestudie af en svensk kommune, Borås, som danske kommuner kan sammenligne sig med og forhåbentlig lære af.

Borås Kommunes arbejde med udsatte børn og unge er blandt andet karakteriseret ved følgende:

  • Blandt kommunens leverandører er det tværkommunale aktieselskab Gryning Vård AB, der leverer en væsentlig del af de indsatser, som kommunen benytter. Borås er sammen med 49 andre kommuner medejer af selskabet.
  • Konkrete mål for de visiterede indsatser, og fra forvaltningens side følges hyppigt op på, om målene opfyldes.
  • Det politiske niveau følger op på alle anbringelser hver 6. måned. I modsætning til Danmark gælder det både frivillige anbringelser og anbringelser uden samtykke.
  • Hver sagsbehandler har 15-20 børn og unge ad gangen. I Danmark kan en sagsbehandler have sager svarende til mellem 30 og 50 børn og unge.
  • Internt arbejdes med tæt ledelsessparring, kollegial sparring, specialisering og begrænset kompetence til nyuddannede.
  • Udbredt viden om forskningen inden for området. Udstrakt grad af konsensus om Borås’ indsatstrappe, som beskriver, hvilke typer af foranstaltninger kommunen bør anvende og i hvilken rækkefølge.
  • Indsatserne tænkes i et normaliseringsperspektiv. Fx tilstræbes, at et evt. institutionsophold er tilrettelagt således, at det minder mest muligt om en almindelig hverdag.
  • Familie- og netværksinddragelse. Kommunen arbejder systematisk med at inddrage barnets familie og netværk i hele sagsforløbet og på alle indsatstrin.

Udgivelsens forfattere

  • Stinne Højer MathiasenLone Bjørn MadsenMorten Eriksen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KREVI
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev