Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Magasin 2016
  • Sundhed
  • Sundhed

Temamagasin: Patientens sundhedsvæsen

Udgivelsens forfattere:

  • Gladis Johansson (red.)
  • Gry Bess Møller
  • Charlotte Olsen Konow
  • Sundhed
  • Sundhed
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Gladis Johansson

    Kommunikationskonsulent, journalist

    22 70 33 58
    gljo@vive.dk

I dette KORA-temamagasin kan du læse om om værdibaseret styring i sundhedsvæsenet, som fokuserer på at skabe værdi for patienten, om Bornholms Hospitals projekt med nye styreformer og om inddragelse af patienter og pårørende.

I dette magasin kan du læse disse artikler:

Leder: Et sundhedsvæsen med afsæt i patientents behov

Bornholm skal trække sundhedsvæsenet i en mere menneskelig retning

Det bornholmske sundhedsvæsen skal i de næste tre år afprøve nye styreformer, som giver større værdi for patienterne. Håbet er, at bornholmerne finder løsninger, som kan sætte en retning for hele sundhedsvæsenet.

Ny styring skal skabe mere værdi for patienten

Value-based health care er et af de store mantraer i sundhedsvæsenet. Men hvad går det egentlig ud på? Og hvor ligger de største udfordringer, hvis man vil styre sig til mere og bedre sundhed for patienterne? Professor i sundhedsøkonomi Jakob Kjellberg giver nogle bud.

Ro og privatliv er i højsædet på akutafdelingen

Det sikrer en større grad af patientsikkerhed, at de ansatte på Akuthuset skal dokumentere på stuerne, mener Iben Kyhn Riis, ledende oversygeplejerske på Akutafdelingen.

Patientinddragelse kræver klar tale fra ledelsen

Tydelig ledelse og efteruddannelse er afgørende, hvis man skal styrke inddragelsen af patienterne i behandlingen, siger de sygehusansatte i en rapport. Og god ledelse kræver, at man gør sig målet med inddragelsen klart, konkluderer en anden rapport.

Bedre samarbejde mere handlekraft

Mere kvalitet i behandlingen og større handlekraft i eget liv. Det er målet med en ny samarbejdsmodel til familier med børn, der lider af cerebral parese – spastisk lammelse. Midlet er øget viden hos de ansatte og bedre samarbejde på tværs. Og måske kan andre også få glæde af modellen.

En dagligdag med et hjerneskadet barn

Forældre til børn med hjerneskaden cerebral parese har travlt. De er i kontakt med op til 20 forskellige fagpersoner i løbet af et kvartal. Og forældrene møder ikke altid den forståelse, de har behov for.

Mit sundhedsvæsen - forløb, kvalitet og sammenhæng

Det danske sundhedsvæsen er en stor og kompleks maskine, der dag og nat arbejder med at sikre borgernes sundhed. Ambulancer og akutberedskaber er på plads, hvis uheldet er ude. Specialer er samlet, og nye sygehuse tager form. Vi får enestuer og inddrages i større eller mindre omfang i behandlingen. Vi udskrives så hurtigt, det er muligt igen, skriver Pia Kürstein Kjellberg i klummen.

Magasinet kan læses online her.

Udgivelsens forfattere

  • Gladis Johansson (red.)Gry Bess MøllerCharlotte Olsen Konow
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev