Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 21. JUN 2016
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse

Test-Based Admission to Selective Universities:

A Lever for First-Generation Students or a Safety Net for the Professional Classes?

Udgivelsens forfattere:

  • Jens-Peter Thomsen
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Øger kvote 2-systemet den sociale mobilitet? Nej, der er der intet, der tyder på, viser studie.
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Jens-Peter Thomsen

    Professor MSO, cand.scient.soc., ph.d.

    33 48 08 35
    jpt@vive.dk

Selvom det ofte er blevet sagt, at kvote 2-systemet bidrager til at give personer fra kortuddannede hjem en chance for at læse en videregående uddannelse, så er der intet, der tyder på, at kvote 2 har bidraget til dette. Det viser ny forskning af seniorforsker Jens Peter Thomsen offentliggjort i tidsskriftet Sociology.

Undersøgelsen fokuserer særligt på optaget til de mest efterspurgte universitetsuddannelser i årene 1996-2007, de uddannelser med meget høje karakterkrav, hvor man har håbet, at kvote 2 kunne øge bredden i de studerendes sociale profil.

Hvis kvote 2 skal have haft en effekt på den sociale bredde, skal kvote 2 have bidraget til at mindske den sociale skævhed mere effektivt end hvis alle ansøgere var blevet optaget gennem kvote 1. Der er imidlertid intet, der tyder på, at kvote 2 har bidraget til at mindske den sociale skævhed, viser undersøgelsen. På enkelte professionsrettede uddannelser, som læge- og arkitektstudiet, var der endda lidt flere studerende fra højtuddannede hjem i kvote 2 end i kvote 1.

Resultaterne peger på at der skal udvides forsigtighed og omtanke inden man ændrer optagelsessystemet. Flere optaget gennem kvote 2 er ikke en hjælp til unge fra kortuddannede hjem.

Hvis man vil hjælpe unge fra kortuddannede hjem, kan man enten styrke deres faglige niveau via indsatser i de forberedende uddannelser. Eller man kan ændre på selve optagelseskriterierne. Det kan være at etablere en særlig kvote, hvor man begunstiger unge fra mindre priviligerede hjem, som man har for eksempel gjort i udlandet.

Udgivelsens forfattere

  • Jens-Peter Thomsen

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Sociology
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev