The effect of real-news party cues
Udgivelsens forfattere:
Abstract
En af nyhedsmediernes vigtigste opgaver er at formidle information om partiernes politiske positioner. Men i hvilket omfang påvirker disse signaler borgernes holdninger? Selvom adskillige eksperimenter viser, at partitilhængere ofte tilslutter sig deres partis standpunkter, er det usikkert, om disse resultater umiddelbart kan overføres til virkelige nyhedskontekster. Den type information, borgerne møder i nyhedsmedierne, adskiller sig nemlig ofte væsentligt fra den, de præsenteres for i kontrollerede forsøg.
For at undersøge, hvordan signaler om partipositioner påvirker holdningsdannelse under mere realistiske betingelser, udvikles et nyt eksperimentelt design. Først udvælges 70 artikler om politiske forslag tilfældigt fra en stor database bestående af amerikanske nyheder. Dernæst udarbejdes to versioner af hver nyhedsartikel: én med og én uden signaler om partiernes positioner. Disse versioner anvendes herefter som stimuli i et surveyeksperiment blandt to repræsentative stikprøver af den amerikanske befolkning (n = 12.177).
Studiet viser, at signaler om partipositioner, som de typisk forekommer i virkelige nyheder, kun har en begrænset indflydelse på borgernes politiske holdninger.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
American Journal of Political Science