Rapport 6. JAN 2001
Tosprogede småbørn i Danmark
Udgivelsens forfattere:
- Kirsten Just
- Anne Nielsen
Hvordan lever tosprogede børn på 3½ år i dagens Danmark? Det belyses i rapporten, der bygger på interview med knap 500 mødre til tosprogede småbørn. Mødrene stammer fra Tyrkiet, Pakistan, og det tidligere Jugoslavien (de tre største indvandrernationaliteter her i landet) eller fra Somalia, Sri Lanka og Irak – tre store flygtningenationaliteter.
Børnene følges med jævne mellemrum fra de er helt små, og til de bliver voksne. Formålet er at afdække, hvordan deres barndom forløber, og hvilken betydning opvækstvilkårene har for deres ungdoms- og voksenliv. Der er resultaterne fra anden fase af undersøgelsen, som præsenteres i rapporten.
Den fysiske og motoriske udvikling hos tosprogede børn på 3½ år er helt på højde med danske børns, mens den sproglige udvikling er lidt langsommere. Langt de fleste tosprogede børn på 3½ år er i daginstitution, og kun knap en fjerdedel passes udelukkende af deres forældre til daglig. Langt de fleste børn passes sammen med et flertal af danske børn, og de fleste mødre er tilfredse med dette, fordi de ønsker, at deres børn skal lære at tale dansk.
Hvilke opdragelsesværdier lægger mødrene vægt på? Og hvilke opdragelsesmetoder anvender de? Det er nogle af de spørgsmål, rapporten indeholder oplysninger om.
Børnene følges med jævne mellemrum fra de er helt små, og til de bliver voksne. Formålet er at afdække, hvordan deres barndom forløber, og hvilken betydning opvækstvilkårene har for deres ungdoms- og voksenliv. Der er resultaterne fra anden fase af undersøgelsen, som præsenteres i rapporten.
Den fysiske og motoriske udvikling hos tosprogede børn på 3½ år er helt på højde med danske børns, mens den sproglige udvikling er lidt langsommere. Langt de fleste tosprogede børn på 3½ år er i daginstitution, og kun knap en fjerdedel passes udelukkende af deres forældre til daglig. Langt de fleste børn passes sammen med et flertal af danske børn, og de fleste mødre er tilfredse med dette, fordi de ønsker, at deres børn skal lære at tale dansk.
Hvilke opdragelsesværdier lægger mødrene vægt på? Og hvilke opdragelsesmetoder anvender de? Det er nogle af de spørgsmål, rapporten indeholder oplysninger om.
Udgivelsens forfattere
- Kirsten JustAnne Nielsen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd