Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
working paper 2010

Uddannelse i fængslerne: Hvad siger de indsatte?

En interviewundersøgelse

Udgivelsens forfattere:

  • Peter Koudahl
I denne rapport præsenteres resultaterne af den tredje undersøgelse i forskningsprojektet ”Forskning i fængselsundervisning i Danmark”. Projektet blev igangsat i 2005 som et samarbejde mellem Direktoratet for Kriminalforsorgen og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet. Baggrunden for kriminalforsorgens ønske om at sætte forskningsprojektet i gang var en konstatering af, at fængselsundervisningen i Danmark ikke var blevet undersøgt systematisk siden midten af 1980’erne, hvor Justitsministeriet nedsatte ”Kriminalpolitisk forskningsgruppe” på baggrund af den såkaldte ”Skadhauge-plan” (Se Holstein mfl. 1976-79, Holstein 1981, 1986). Skadhaugeplanen, der blev iværksat i 1975, havde til formål at afprøve forsøg med uddannelse og beskæftigelse i statsfængslerne i Nyborg og på Søbysøgård. Det centrale i planen var, at de indsatte skulle tilbydes undervisning på lige fod med borgere uden for murene, og at undervisningen i så stor udstrækning som muligt skulle foregå ved deltagelse i undervisningsaktiviteter uden for fængslerne ved frigang. Desuden skulle undervisningen også udbredes til arresthusene, således at arrestanterne kunne have en uddannelsesplan, når de påbegyndte afsoningen. Skadhauge-planen er stadig udgangspunktet for den undervisning, der tilbydes indsatte i danske fængsler og arresthuse. Denne undersøgelse tager afsæt i den spørgeskemaundersøgelse blandt samtlige indsatte i de danske fængsler og arresthuse, der blev gennemført i 2006 (Koudahl 2007), og den kvalificerer nogle af de resultater, spørgeskemaundersøgelsen kom frem til. Det gælder blandt andet spørgsmålet om, hvorfor det kun er 20 % af de indsatte, der uddanner sig under afsoning, hvilken betydning uddannelsestilbuddet har for de indsatte, mens de afsoner, hvordan det eksisterende uddannelsestilbud kan forbedres og suppleres, hvilke eventuelle barrierer de indsatte oplever for deltagelse i undervisningsaktiviteter, og hvordan uddannelse i de indsattes perspektiv kan bidrage til at opfylde kriminalforsorgens mål om normalisering og resocialisering.

Udgivelsens forfattere

  • Peter Koudahl

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    Direktoratet for Kriminalforsorgen
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev