Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­31. oktober 2019

Udsatte borgeres oplevelse af Jobcenter København

Udsatte borgere er generelt tilfredse med Jobcenter København. De er særligt tilfredse med deres seneste samtale i jobcenteret, med oplevelsen af at blive inddraget af sagsbehandleren og muligheden for at spørge om ting, de er i tvivl om eller ikke forstår. Dog er det kun cirka halvdelen af de adspurgte borgere, der oplever fremdrift i deres forløb i jobcenteret.

Line Mehlsen
Beskæftigelse, Overførselsindkomst, Kommune, Ledige, Kommunalvalg
Download rapporten Udsatte borgeres oplevelse med Jobcenter København
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Københavns Kommune vil gerne vide, hvordan udsatte borgere oplever Jobcenter København, herunder hvad der ligger bag de udsatte borgeres positive og negative oplevelser.

I undersøgelsen definerer vi målgruppen som borgere, der har udfordringer ud over ledighed. Dette dækker aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, borgere i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, sygedagpengemodtagere og borgere i jobafklaringsforløb.

Undersøgelsen skal gentages årligt frem til 2021. De tilbagevendende målinger gør det muligt at følge en eventuel udvikling i borgernes oplevelse af jobcenteret over tid.

Resultater

Borgerne er tilfredse med behandlingen i jobcentret

Der er generelt stor tilfredshed med Jobcenter København blandt udsatte borgere. 86 procent af de interviewede er tilfredse med deres seneste samtale i jobcenteret, 82 procent oplever, at deres sagsbehandler inddrager dem, og 87 procent ved, at de kan spørge deres sagsbehandler, hvis de er i tvivl om noget. 76 procent oplever, at de ved, hvad der skal ske indtil næste samtale, og en lige så stor andel (77 procent) føler sig godt behandlet i jobcenteret. Derimod er det kun 49 procent af de adspurgte borgere, der angiver, at der er fremdrift i deres forløb.

Anbefalinger

Relationen mellem sagsbehandler og borgere er afgørende for, at udsatte borgere har en positiv oplevelse af jobcenteret. Særligt det at blive lyttet til og mødt med respekt og forståelse for sin situation bidrager til en positiv oplevelse af jobcenteret.

Kun cirka halvdelen af de udsatte borgere oplever, at der er fremdrift i deres forløb. Da denne målgruppe ofte befinder sig lang tid i beskæftigelsessystemet, er motivationsarbejdet afgørende for en vellykket indsats, og derfor er den manglende oplevelse af fremdrift væsentlig at adressere.

Metode

Konklusionerne er draget på baggrund af interview med 186 udsatte borgere. Vi har anvendt et metodisk design, der kombinerer syv skalaspørgsmål, der kan besvares på en skala fra 1-5, og opfølgende åbne spørgsmål. Skalaspørgsmålene gør det muligt at følge udviklingen i målgruppens oplevelse med Jobcenter København over tid. De opfølgende spørgsmål giver kvalitativ viden om de bagvedliggende forklaringer på borgernes vurdering af den indsats, som de modtager i Jobcenter København

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Københavns Kommune

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 2. marts 2022 Borgeroplevelser af Jobcenter København, 2021
Nyhed, 16. marts 2021 Ledige københavnere er overordnet tilfredse med jobcenteret
Rapport, 16. marts 2021 Borgeroplevelser af Jobcenter København 2020
Nyhed, 31. oktober 2019 Udsatte borgere er tilfredse med Jobcenter København
Læs også
  1. Nyhed

    Kortlægning af homo- og biseksuelles samt transpersoners levevilkår og samfundsdeltagelse

  2. Nyhed

    Ageing, dementia and the future - ambivalent futurework in rehabilitation-focused dementia care

  3. Debatindlæg

    Lokale forskelle i kommunal velfærd er en naturlig konsekvens af mindre bureaukrati

  4. Nyhed

    Trappen

  5. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  6. Rapport

    Den gennemsnitlige kommune har overskud på regnskabet

  7. Nyhed

    Polarisering og tilslutning til demokratiske normer

  8. Nyhed

    Tidslinje: Epidemihåndteringen uge for uge

  9. Rapport

    Nationale tiltag under covid-19-epidemien januar 2020 – april 2021 - Delrapport 3

  10. Rapport

    Hvad kan hjælpe SOSU-elever til at lykkes med uddannelsen?

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os