Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 31. OKT 2019
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Socialområdet

Udsatte borgeres oplevelse af Jobcenter København

Udgivelsens forfattere:

  • Line Mehlsen
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Socialområdet
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Download udgivelsen Download rapporten Udsatte borgeres oplevelse med Jobcenter København
Download udgivelsen Download rapporten Udsatte borgeres oplevelse med Jobcenter København

Udsatte borgere er generelt tilfredse med Jobcenter København. De er særligt tilfredse med deres seneste samtale i jobcenteret, med oplevelsen af at blive inddraget af sagsbehandleren og muligheden for at spørge om ting, de er i tvivl om eller ikke forstår. Dog er det kun cirka halvdelen af de adspurgte borgere, der oplever fremdrift i deres forløb i jobcenteret.

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Københavns Kommune vil gerne vide, hvordan udsatte borgere oplever Jobcenter København, herunder hvad der ligger bag de udsatte borgeres positive og negative oplevelser.

I undersøgelsen definerer vi målgruppen som borgere, der har udfordringer ud over ledighed. Dette dækker aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, borgere i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, sygedagpengemodtagere og borgere i jobafklaringsforløb.

Undersøgelsen skal gentages årligt frem til 2021. De tilbagevendende målinger gør det muligt at følge en eventuel udvikling i borgernes oplevelse af jobcenteret over tid.

Resultater

Borgerne er tilfredse med behandlingen i jobcentret

Der er generelt stor tilfredshed med Jobcenter København blandt udsatte borgere. 86 procent af de interviewede er tilfredse med deres seneste samtale i jobcenteret, 82 procent oplever, at deres sagsbehandler inddrager dem, og 87 procent ved, at de kan spørge deres sagsbehandler, hvis de er i tvivl om noget. 76 procent oplever, at de ved, hvad der skal ske indtil næste samtale, og en lige så stor andel (77 procent) føler sig godt behandlet i jobcenteret. Derimod er det kun 49 procent af de adspurgte borgere, der angiver, at der er fremdrift i deres forløb.

Anbefalinger

Relationen mellem sagsbehandler og borgere er afgørende for, at udsatte borgere har en positiv oplevelse af jobcenteret. Særligt det at blive lyttet til og mødt med respekt og forståelse for sin situation bidrager til en positiv oplevelse af jobcenteret.

Kun cirka halvdelen af de udsatte borgere oplever, at der er fremdrift i deres forløb. Da denne målgruppe ofte befinder sig lang tid i beskæftigelsessystemet, er motivationsarbejdet afgørende for en vellykket indsats, og derfor er den manglende oplevelse af fremdrift væsentlig at adressere.

Metode

Konklusionerne er draget på baggrund af interview med 186 udsatte borgere. Vi har anvendt et metodisk design, der kombinerer syv skalaspørgsmål, der kan besvares på en skala fra 1-5, og opfølgende åbne spørgsmål. Skalaspørgsmålene gør det muligt at følge udviklingen i målgruppens oplevelse med Jobcenter København over tid. De opfølgende spørgsmål giver kvalitativ viden om de bagvedliggende forklaringer på borgernes vurdering af den indsats, som de modtager i Jobcenter København

Udgivelsens forfattere

  • Line Mehlsen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Københavns Kommune
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev