Rapport 26. SEP 2000
Unge mellem egne mål og fælleskab
Udgivelsens forfattere:
- Lilli Zeuner
Denne undersøgelse giver et billede af nogle generelle værdier blandt unge i de studieforberedende ungdomsuddannelser.
På det vidensmæssige felt viser det sig, at de unge ønsker at kombinere den naturvidenskabelige og den humanistiske tænkning frem for at rendyrke en af dem. På det etiske felt viser det sig, at de unge lægger utrolig stor vægt på at lære sig selv at kende, men de lægger samtidig vægt på at kunne gøre såvel en generel humanitær indsats som en indsats over for det enkelte menneske.
I synet på det videre uddannelsesforløb deler de unge sig i to lige store grupper. Den ene giver udtryk for, at de ønsker helt frit at kunne sammensætte deres uddannelse med elementer fra forskellige uddannelser, mens den anden gruppe giver udtryk for, at de vil holde sig til de eksisterende uddannelser.
I synet på arbejdslivet giver de fleste udtryk for, at de ikke vil bindes til en bestemt jobfunktion. De vil sikre sig muligheden for at springe mellem forskellige typer job. Omvendt er der også en del unge, som ønsker at specialisere sig med henblik på bestemte typer job.
Det er med sådanne værdier, de unge vender sig mod uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet og træffer deres valg. Hvad vil de? Hvad vælger de? Det er de blevet spurgt om et lille års tid før afslutningen af deres ungdomsuddannelse.
På det vidensmæssige felt viser det sig, at de unge ønsker at kombinere den naturvidenskabelige og den humanistiske tænkning frem for at rendyrke en af dem. På det etiske felt viser det sig, at de unge lægger utrolig stor vægt på at lære sig selv at kende, men de lægger samtidig vægt på at kunne gøre såvel en generel humanitær indsats som en indsats over for det enkelte menneske.
I synet på det videre uddannelsesforløb deler de unge sig i to lige store grupper. Den ene giver udtryk for, at de ønsker helt frit at kunne sammensætte deres uddannelse med elementer fra forskellige uddannelser, mens den anden gruppe giver udtryk for, at de vil holde sig til de eksisterende uddannelser.
I synet på arbejdslivet giver de fleste udtryk for, at de ikke vil bindes til en bestemt jobfunktion. De vil sikre sig muligheden for at springe mellem forskellige typer job. Omvendt er der også en del unge, som ønsker at specialisere sig med henblik på bestemte typer job.
Det er med sådanne værdier, de unge vender sig mod uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet og træffer deres valg. Hvad vil de? Hvad vælger de? Det er de blevet spurgt om et lille års tid før afslutningen af deres ungdomsuddannelse.
Udgivelsens forfattere
- Lilli Zeuner
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd