Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Notat 20. DEC 2018
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Viden om Folkeskolereformen

Opsamling af resultater fra følgeforskningsprogrammet 2015-2018

Udgivelsens forfattere:

  • Vibeke Myrup Jensen
  • Chantal Pohl Nielsen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Download udgivelsen Hent notatet Viden om Folkeskolereformen
Download udgivelsen Hent notatet Viden om Folkeskolereformen
  • Vibeke Myrup Jensen

    Seniorforsker, ph.d. (økonomi), cand.scient.soc.

    33 48 08 90
    vmj@vive.dk

I dette notat giver VIVE et overblik over de seneste fire års analyser af Folkeskolereformen. Vi ser blandt andet på, hvordan det er gået med elevernes faglighed og trivsel, og hvordan elever, forældre, lærere og skoleledere oplever en række af reformens tiltag.

Da folkeskolereformen trådte i kraft i starten af skoleåret 2014/2015, igangsatte Undervisningsministeriet et omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram. Siden da har forskere og konsulenter fra VIVE og andre forsknings- og analyseinstitutioner fulgt tæt med på sidelinjen og formidlet erfaringer med implementeringen og virkningerne af reformen til skoler, kommuner, politikere og andre interessenter. 

I dette notat sammenfatter vi en række af de centrale hovedresultater fra de mange analyser, som er udarbejdet indtil nu. Notatet berører en række elementer i reformen, som er udvalgt af Undervisningsministeriet. Notatet formidler primært viden fra VIVE, og det er således ikke en udtømmende gennemgang af resultaterne fra det omfattende følgeforskningsprogram.
Vi giver et overordnet overblik over, hvordan det er gået med elevernes trivsel, faglige deltagelse og interesse samt forældrenes tilfredshed.

For hvert af de udvalgte reformelementer giver vi en status på, hvordan det går med implementeringen, herunder hvilke erfaringer forvaltningerne, skoleledere, lærere og pædagoger har med at arbejde med dem. 

Notatet rummer desuden resultater på følgende områder:

  • Motion og bevægelse
  • Åben Skole
  • Lektiehjælp og faglig fordybelse
  • Understøttende undervisning
  • Den længere skoledag
  • Digitalisering
  • Pædagogisk ledelse, lærersamarbejde og samarbejde mellem lærere og pædagoger
  • Flere fagtimer
  • Kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere
  • Den kommunale styring af skolerne.

Evalueringsarbejdet i følgeforskningsprogrammet er ikke færdigt endnu. De afsluttende rapporter foreligger først ultimo 2019.

Udgivelsens forfattere

  • Vibeke Myrup JensenChantal Pohl Nielsen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Undervisningsministeriet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev