Rapport 30. NOV 2005
Virksomheders sociale engagement 2005 - Sammenfatning
Udgivelsens forfattere:
- Maja Rosenstock
Arbejdsmarked
Arbejdsmarked
Denne pjece sammenfatter nogle af de væsentligste konklusioner og perspektiver fra Socialforskningsinstituttets årsrapport om danske virksomheders sociale engagement. Hvert år i perioden 1998-2006 gennemfører Socialforskningsinstituttet en spørgeskemaundersøgelse skiftevis blandt virksomheder og blandt lønmodtagere.
I år er det fjerde gang, virksomhederne er i fokus. Der har siden Socialforskningsinstituttets første målinger vist sig en ganske positiv udvikling. Men der begynder også at tegne sig et billede af, hvilke virksomheder der er gode til hvad. Offentlige og private virksomheder har hver deres styrker, og små og store har hver deres. Disse forskelle kan bl.a. være relevante for den udvidelse af arbejdsstyrken, som flere velfærdsforskere i dag varsler som nødvendig, hvis det aktuelle niveau af velfærdsydelser skal bevares i fremtiden.
I år er det fjerde gang, virksomhederne er i fokus. Der har siden Socialforskningsinstituttets første målinger vist sig en ganske positiv udvikling. Men der begynder også at tegne sig et billede af, hvilke virksomheder der er gode til hvad. Offentlige og private virksomheder har hver deres styrker, og små og store har hver deres. Disse forskelle kan bl.a. være relevante for den udvidelse af arbejdsstyrken, som flere velfærdsforskere i dag varsler som nødvendig, hvis det aktuelle niveau af velfærdsydelser skal bevares i fremtiden.
Udgivelsens forfattere
- Maja Rosenstock
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd