Rapport 20. NOV 2002
Virksomheders sociale engagement: Årbog 2002 - Sammenfatning
Udgivelsens forfattere:
- Joachim Boll
- Anette Kruhøffer
Arbejdsmarked
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Denne pjece sammenfatter resultaterne fra Årbog 2002, som er den fjerde i en række af rapporter, der vil udkomme frem til 2006. Årbøgerne måler på forskellig vis udviklingen i virksomhedernes sociale engagement og arbejdsmarkedets rummelighed. Hvert år gennemføres en spørgeskemaundersøgelse skiftevis blandt virksomheder og blandt beskæftigede lønmodtagere kombineret med registeroplysninger.
Årbog 2002 viser, at danske lønmodtagere på nogle områder er blevet mere positive i deres vurdering af det sociale engagement på deres arbejdsplads. Det drejer sig primært om konsekvenserne ved langvarig sygdom eller nedsat arbejdsevne. Flere forventer i 2001, at arbejdspladsen vil gøre en indsats for at fastholde dem sammenlignet med 1999.
Konkrete erfaringer med rummelighed på arbejdspladsen ser også ud til at spille en rolle for lønmodtagernes vurderinger og holdninger til virksomhedernes sociale engagement.
Men det er ikke alle lønmodtagere, som oplever denne udvikling i virksomhedernes sociale engagement. De ufaglærte lønmodtagere har fortsat mindre optimistiske forventninger til og vurderinger af virksomhedens sociale engagement.
Årbog 2002 viser, at danske lønmodtagere på nogle områder er blevet mere positive i deres vurdering af det sociale engagement på deres arbejdsplads. Det drejer sig primært om konsekvenserne ved langvarig sygdom eller nedsat arbejdsevne. Flere forventer i 2001, at arbejdspladsen vil gøre en indsats for at fastholde dem sammenlignet med 1999.
Konkrete erfaringer med rummelighed på arbejdspladsen ser også ud til at spille en rolle for lønmodtagernes vurderinger og holdninger til virksomhedernes sociale engagement.
Men det er ikke alle lønmodtagere, som oplever denne udvikling i virksomhedernes sociale engagement. De ufaglærte lønmodtagere har fortsat mindre optimistiske forventninger til og vurderinger af virksomhedens sociale engagement.
Udgivelsens forfattere
- Joachim BollAnette Kruhøffer
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd