Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Notat, ­14. marts 2023

VIVEs kommunetal 2023.3: Stor forskel på kommunernes budgetpræcision på anlægsområdet

Der er markante forskelle i, hvor gode kommunerne er til at ramme deres budgetter på anlægsområdet. Der ses ikke nogen klar tendens til, at det er de samme kommuner, der år efter år har svært ved at ramme anlægsbudgettet. De største kommuner har dog generelt en større budgetpræcision.

Jonatan Kjældgaard Jensen & Kasper Lemvigh
Kommune, Økonomi, Nøgletal
Download udgivelsen
Anlægsprojekter strækker sig ofte over flere år, hvilket gør det svært for kommunerne at ramme det budgetterede anlægsniveau i det enkelte år.

Kontakt

Kasper Lemvigh Chefanalytiker, cand.scient.pol. M: 91 35 62 05 kale@vive.dk
Jonatan Kjældgaard Jensen Senioranalytiker, cand.scient.pol. M: 33 48 09 00 jokk@vive.dk

Kommunerne havde i årene 2016-2018 overskridelser af det samlede budgetterede niveau for anlæg. Ser vi bort fra 2020, hvor regeringen suspenderede anlægsrammen pga. covid-19, har kommunerne i de senere år (2019 og 2021) derimod samlet set overholdt anlægsbudgettet. Der er imidlertid stor variation i kommunernes budgetpræcision på anlægsområdet.

Det varierer, hvor gode kommunerne er til at ramme budgettet på anlægsområdet

Anlægsprojekter strækker sig ofte over flere år, hvilket gør det svært for kommunerne at ramme det budgetterede anlægsniveau i det enkelte år. Vi har derfor valgt at se på kommunernes budgetpræcision på anlægsområdet over en længere periode. Figur 1 viser variationen i den gennemsnitlige procentuelle budgetafvigelse på det kommunale anlægsområde i perioden 2016-2021 (ekskl. 2020, hvor regeringen sløjfede det kommunale anlægsloft).

Indholdet er blokeret

Der mangler godkendelse af cookies med følgende formål:

  • Statistik

Du kan gennemgå dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.

Det fremgår af figur 1, at der er markante forskelle i budgetpræcisionen mellem kommunerne. Således er der mere end en faktor 2 til forskel på nederste (15,0) og øverste kvartil (33,6).[1] De enkelte kommuners budgetpræcision på anlægsområdet for 2016-2021 (ekskl. 2020) fremgår af landkortet i figur 4 sidst i dette notat.

Der kan være flere årsager til, at kommunerne kan have udfordringer med at ramme budgettet på anlægsområdet. Det kan hænge sammen med, at den statslige styring af kommunernes økonomi generelt understøtter et etårigt styringsperspektiv, mens anlægsprojekters tidsperspektiv typisk er flerårigt. Det kan også hænge sammen med uforudsigelighed på anlægsområdet, fx i relation til lønninger og materialeudgifter, arbejdskraftsudbuddet, jordbundsforhold og vejrlig. Endvidere kan mangel på budgetpræcision hænge sammen med kommunernes interne styringspraksis på området, herunder fx periodisering af budgettet, risikostyring og det politiske niveaus involvering i budgetprocessen.

Det er ikke de samme kommuner, som har svært ved at ramme anlægsbudgettet

Når vi sammenholder den gennemsnitlige budgetafvigelse i perioden 2016-2021 (ekskl. 2020) med kommunernes gennemsnitlige budgetafvigelse i perioden 2011-2015, finder vi ikke en klar tendens til, at det skulle være de samme kommuner, der har svært ved at ramme budgettet over tid. Det fremgår af figur 2.

Indholdet er blokeret

Der mangler godkendelse af cookies med følgende formål:

  • Statistik

Du kan gennemgå dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.

De største kommuner er bedre til at ramme budgettet

De største kommuner er generelt bedre til at ramme anlægsbudgettet end de øvrige kommuner. Det ses i figur 3, som viser sammenhængen mellem kommunernes gennemsnitlige budgetafvigelse i årene 2016-2021 (ekskl. 2020) og kommunestørrelse (samlet indbyggertal). Det fremgår, at den gennemsnitlige procentuelle budgetafvigelse blandt de største kommuner er 22 % i den undersøgte periode, mens andelene for de øvrige kommuner ligger på 28-32 %. Det samme mønster gør sig gældende, hvis man ser på perioden 2011-2015.

Indholdet er blokeret

Der mangler godkendelse af cookies med følgende formål:

  • Statistik

Du kan gennemgå dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.

Data og metode

Analysen er baseret på ECO Nøgletal og bygger på data om kommunernes udgifter, struktur og befolkningsmæssige sammensætning fra Danmarks Statistikbank (www.statistikbanken.dk).

Find flere tal fra din kommune eller se demoversionen af ECO Nøgletal på eco.vive.dk.

Se for eksempel tabeller om kommunernes budgetoverholdelse og udgifter:

  • Tabel 4.41 Bruttoanlægsudgifter, regnskab 2021
  • Tabel 4.43 Budgetoverskridelse, bruttoanlægsudgifter 2021
  • Graf 4.44 Budgetoverskridelse, skattefinansierede bruttoanlægsudgifter 2015-2021.

ECO Nøgletal leverer tabeller med nøgletal samt grafer med udviklinger på 19 forskellige udgiftsområder i den kommunale sektor. Hver kommune bliver sammenlignet med en gruppe af kommuner med tilsvarende rammebetingelser på det enkelte udgiftsområde.

Kontakt: Jonatan Kjældgaard Jensen, senioranalytiker i VIVE, tlf. 3348 0900, jokk@vive.dk eller Kasper Lemvigh, chefanalytiker i VIVE, tlf. 9135 6205, kale@vive.dk

I VIVEs kommunetal dykker vi med jævne mellemrum ned i udvalgte ECO Nøgletal. Du kan tilmelde dig
VIVEs nyhedsbrev på vive.dk
og modtage kommende udgaver af VIVEs kommunetal.

Indholdet er blokeret

Der mangler godkendelse af cookies med følgende formål:

  • Statistik

Du kan gennemgå dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.

Om denne udgivelse

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Notat, 9. marts 2023 VIVEs kommunetal 2023.2: Kommunerne budgetterer med stigende serviceudgifter pr. indbygger
Debatindlæg, 2. marts 2023 Flere og flere forældre vender folkeskolen ryggen. Og nej, det er ikke kun de rige
Notat, 28. februar 2023 VIVEs kommunetal 2023.1: Flere forældre vælger privatskoler – særligt i yderkommunerne
Notat, 3. marts 2022 VIVEs kommunetal 2022.2: Kommunerne budgetterer igen med stigende serviceudgifter pr. indbygger
Andet, 26. oktober 2021 VIVEs kommunetal 2021.5: Flere småbørn og ældre vil presse kommunernes økonomi og rekruttering
Læs også
  1. Gå hjem-møde i Aarhus

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  2. Gå hjem-møde i København

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  3. Nyhed

    Kursus i sundhedsøkonomi april 2023

  4. Nyhed

    Landdistrikterne i den kommunale økonomi – afspejles de i økonomiaftaler og udligning?

  5. Rapport

    Visitationsprocesser på ældreområdet kan være unødigt bureaukratiske

  6. Kronik

    Frisættelse fra regler skaber energi i kommunerne

  7. Blogindlæg

    Video- og lydmonitorering kan give mere skånsom støtte og pleje

  8. Artikel

    Opvækst i fattigdom har konsekvenser fra nyfødt til voksenlivet

  9. Rapport

    Specialundervisnings- og støttebehov i Haderslev Kommune

  10. Nyhed

    Organizational narratives in rehabilitation-focused dementia care — negotiating identities, interventions and personhood

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os