Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. MAR 2025 - 30. OKT 2025
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet

VIVE afsøger potentialet for et erhvervsrettet tilbud til unge med kognitiv funktionsnedsættelse

Undersøgelsens deltagere:

  • Marianne Mikkelsen
  • Vibeke Myrup Jensen
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet
Modelfoto: Cathrine Ertmann/VIVE
  • Marianne Mikkelsen

    Senioranalytiker

    23 46 23 52
    mami@vive.dk

Børne- og Undervisningsministeriet har bedt VIVE undersøge potentialet for en permanent og landsdækkende forankring af et erhvervsrettet uddannelsestilbud for unge med kognitiv funktionsnedsættelse, som har afsluttet en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse.

Under halvdelen af de unge, som har færdiggjort en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu), er seks måneder efter færdiggørelsen enten i uddannelse, på aktiv forsørgelse eller i fast/midlertidig beskæftigelse.

Stu er målrettet unge under 25 år, som grundet forskellige typer funktionsnedsættelser ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Glad Fondens Flexuddannelse er et bud på en relevant indsats til unge efter en stu. Det er en to-årig forsøgsuddannelse, som er målrettet 18-30-årige med kognitiv funktionsnedsættelse.

En tidligere evaluering har vist, at der er en stor andel af eleverne fra Flexuddannelsen, som efterfølgende kommer i beskæftigelse, særligt fleksjob. 

Formål

Formålet med undersøgelsen er at give Børne- og Undervisningsministeriet et analytisk grundlag, der afsøger potentialet for en permanent og landsdækkende forankring af et erhvervsrettet uddannelsestilbud for unge med kognitiv funktionsnedsættelse. Dette sker ved at undersøge, hvilke muligheder der eksisterer til målgruppen bestående af unge, der har afsluttet en stu, ud over Flexuddannelsen og omkostningerne hertil, samt at vurdere muligheden for at skalere Flexuddannelsen.

Metoder

Undersøgelsen bygger på en registerbaseret analyse, der giver viden om virkningen af Flexuddannelsen i forhold til at få de unge i uddannelse, beskæftigelse eller fleksjob sammenlignet med kommunernes samlede tilbud for unge, der har afsluttet en stu. Dette undersøges ved hjælp af en matchinganalyse, hvor unge på Flexuddannelsen matches med unge, der ligner dem på en række karakteristika, og som derudover har afsluttet en stu, men som ikke er påbegyndt Flexuddannelsen.

Denne analyse giver også mulighed for at identificere de kommuner, der har størst succes med at få unge, der har færdiggjort en stu i uddannelse, beskæftigelse eller fleksjob. Derudover er undersøgelsen baseret på en kvalitativ afdækning af, hvilke beskæftigelsesindsatser der eksisterer til målgruppen efter en endt stu i de mest succesfulde kommuner samt en omkostningsvurdering af disse indsatser.

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Marianne Mikkelsen
  • Projektmedarbejdere

    Vibeke Myrup Jensen

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    Børne- og Undervisningsministeriet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev