VIVE afsøger potentialet for et erhvervsrettet tilbud til unge med kognitiv funktionsnedsættelse
Undersøgelsens deltagere:
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet

Under halvdelen af de unge, som har færdiggjort en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu), er seks måneder efter færdiggørelsen enten i uddannelse, på aktiv forsørgelse eller i fast/midlertidig beskæftigelse.
Stu er målrettet unge under 25 år, som grundet forskellige typer funktionsnedsættelser ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Glad Fondens Flexuddannelse er et bud på en relevant indsats til unge efter en stu. Det er en to-årig forsøgsuddannelse, som er målrettet 18-30-årige med kognitiv funktionsnedsættelse.
En tidligere evaluering har vist, at der er en stor andel af eleverne fra Flexuddannelsen, som efterfølgende kommer i beskæftigelse, særligt fleksjob.
Formål
Formålet med undersøgelsen er at give Børne- og Undervisningsministeriet et analytisk grundlag, der afsøger potentialet for en permanent og landsdækkende forankring af et erhvervsrettet uddannelsestilbud for unge med kognitiv funktionsnedsættelse. Dette sker ved at undersøge, hvilke muligheder der eksisterer til målgruppen bestående af unge, der har afsluttet en stu, ud over Flexuddannelsen og omkostningerne hertil, samt at vurdere muligheden for at skalere Flexuddannelsen.
Metoder
Undersøgelsen bygger på en registerbaseret analyse, der giver viden om virkningen af Flexuddannelsen i forhold til at få de unge i uddannelse, beskæftigelse eller fleksjob sammenlignet med kommunernes samlede tilbud for unge, der har afsluttet en stu. Dette undersøges ved hjælp af en matchinganalyse, hvor unge på Flexuddannelsen matches med unge, der ligner dem på en række karakteristika, og som derudover har afsluttet en stu, men som ikke er påbegyndt Flexuddannelsen.
Denne analyse giver også mulighed for at identificere de kommuner, der har størst succes med at få unge, der har færdiggjort en stu i uddannelse, beskæftigelse eller fleksjob. Derudover er undersøgelsen baseret på en kvalitativ afdækning af, hvilke beskæftigelsesindsatser der eksisterer til målgruppen efter en endt stu i de mest succesfulde kommuner samt en omkostningsvurdering af disse indsatser.
Undersøgelsens deltagere
Projektleder
Projektmedarbejdere
Om denne undersøgelse
Finansieret af
Børne- og Undervisningsministeriet