Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. DEC 2019 - 31. DEC 2024
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Samarbejds- og organisationsformer

Undersøgelsens deltagere:

  • Bente Bjørnholt
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Projektet undersøger, i hvilket omfang og hvordan de fagprofessionelle samarbejder i skolen, konsekvenserne og effekterne heraf.
  • Bente Bjørnholt

    Seniorforsker, cand.scient.pol., ph.d.

    20 76 16 40
    bebj@vive.dk

Et stærkt samarbejde mellem lærere, pædagoger og skoleledere kan potentielt øge undervisningskvaliteten, motivationen blandt ansatte og elevernes læring og trivsel på landets folkeskoler. Men hvordan er det nuværende samarbejde, og hvad er effekterne heraf? Det undersøger VIVE i samarbejde med DPU, Aarhus Universitet, Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse.

Siden Folkeskolereformen blev vedtaget i 2013, har kommuner og fonde tilsammen bevilget flere hundrede millioner kroner på at styrke samarbejdet mellem skolens fagprofessionelle, dvs. samarbejdet mellem lærerne, mellem lærere og pædagoger og mellem ledere, lærere og pædagoger.

Dette projekt undersøger, i hvilket omfang og hvordan de fagprofessionelle samarbejder i skolen, konsekvenserne og effekterne heraf. Desuden undersøges det, hvordan skoler og kommuner organisatorisk og ledelsesmæssigt bedst understøtter et samarbejde, der kan forbedre undervisningens kvalitet og styrke elevernes læring, trivsel og udvikling. Projektet er derfor helt centralt for udvikling af det fagprofessionelle samarbejde i grundskolen og for udvikling af den danske folkeskole generelt med afsæt i professionalisme samt elevernes læring, trivsel og udvikling.

VIVE gennemfører projektet i samarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet, Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse ved Aarhus BSS, Aarhus Universitet. Projektet starter i oktober 2019 og løber over tre år.

Metode

Undersøgelsens resultater bygger på analyser af et omfattende datamateriale, som kombinerer kvantitative og kvalitative datakilder.

De kvantitative data bygger videre på dataindsamlingen i forbindelse med evaluering af folkeskolereformen. Desuden bliver der i projektperioden gennemført spørgeskemaundersøgelser til lærere, pædagoger, skoleledere og kommunale forvaltningschefer.

De kvalitative data består af interview med kommunale forvaltninger, skoleledere, lærere og pædagoger i en lang række kommuner. Det endelige antal er endnu ikke fastlagt.

Teknisk baggrundsrapport for forskningsprojektet

Hent Teknisk bilagsrapport.

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Bente Bjørnholt

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    A.P. Møller Fonden
  • Samarbejdspartnere

    DPU, Aarhus Universitet og Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse ved Aarhus BSS, Aarhus Universitet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev