Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. OKT 2021 - 1. AUG 2023
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Vidensprojekt om børn og unge med høretab

Undersøgelsens deltagere:

  • Didde Cramer Jensen
  • Anne Nørgaard-Pedersen
  • Misja Eiberg
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Viden fra undersøgelsen skal understøtte den specialpædagogiske vejledning i de kommunale PPR-enheder.
  • Didde Cramer Jensen

    cand.scient.pol

Hvad kan støtte børn med høretab og pragmatiske sprogvanskeligheder, som har vanskeligt ved at følge de uskrevne regler for samtaler? VIVE samler viden, der kan hjælpe børnene med at blive klar til skolestart.

Nogle børn med høretab har svært ved at lytte til andre og følge de uskrevne regler for samtaler i børnegrupper. Det kan gøre skolestarten vanskelig.

VIVE skal undersøge, hvilke metoder, indsatser og tilgange der kan støtte børnene. Viden fra undersøgelsen skal understøtte den specialpædagogiske vejledning i de kommunale PPR-enheder.

Selvom høretabet bliver opdaget tidligt, og børnene har fået høreapparater, har nogle børn pragmatiske sprogvanskeligheder. Det betyder, at de har svært ved at holde tråden i samtaler og følge uskrevne samtaleregler. De kan for eksempel blive for detaljerede, snakke for meget eller tale i en anden retning end resten af børnene. Det kan give problemer for selvværdet, fordi barnet har svært ved at være med i fællesskabet på lige fod med andre børn.  

Målet med VIVEs undersøgelse er, at kommunale PPR-medarbejdere med afsæt i metoderne kan fungere som tovholdere i overgangen fra dagtilbud til skole. På den måde kan de sikre, at børnene bliver støttet ved skolegang.

Metoder

Projektet gennemføres dels som et litteraturstudie, der skal identificere virksomme indsatser og metoder, dels en række workshops, der skal omsætte de identificerede metoder og indsatser til anvendelig viden i det kommunale PPR-arbejde.

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Didde Cramer Jensen
  • Projektmedarbejdere

    Anne Nørgaard-PedersenMisja Eiberg

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    Socialstyrelsen
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev