Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­oktober 2021 - april 2023

Vidensprojekt om børn og unge med høretab

Hvad kan støtte børn med høretab og pragmatiske sprogvanskeligheder, som har vanskeligt ved at følge de uskrevne regler for samtaler? VIVE samler viden, der kan hjælpe børnene med at blive klar til skolestart.

Projektleder: Didde Cramer Jensen Projektmedarbejdere: Anne Nørgaard-Pedersen & Misja Eiberg
Administration, Børn og unge, Effekt, Effektivisering, Familie, Folkeskole, Forebyggelse, Handicap, Inklusion, Kommune, Socialfaglige metoder, Socialområdet
Viden fra undersøgelsen skal understøtte den specialpædagogiske vejledning i de kommunale PPR-enheder. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Didde Cramer Jensen Forsker, cand.scient.pol M: 33 48 08 13 dcj@vive.dk

Nogle børn med høretab har svært ved at lytte til andre og følge de uskrevne regler for samtaler i børnegrupper. Det kan gøre skolestarten vanskelig.

VIVE skal undersøge, hvilke metoder, indsatser og tilgange der kan støtte børnene. Viden fra undersøgelsen skal understøtte den specialpædagogiske vejledning i de kommunale PPR-enheder.

Selvom høretabet bliver opdaget tidligt, og børnene har fået høreapparater, har nogle børn pragmatiske sprogvanskeligheder. Det betyder, at de har svært ved at holde tråden i samtaler og følge uskrevne samtaleregler. De kan for eksempel blive for detaljerede, snakke for meget eller tale i en anden retning end resten af børnene. Det kan give problemer for selvværdet, fordi barnet har svært ved at være med i fællesskabet på lige fod med andre børn.  

Målet med VIVEs undersøgelse er, at kommunale PPR-medarbejdere med afsæt i metoderne kan fungere som tovholdere i overgangen fra dagtilbud til skole. På den måde kan de sikre, at børnene bliver støttet ved skolegang.

Metoder

Projektet gennemføres dels som et litteraturstudie, der skal identificere virksomme indsatser og metoder, dels en række workshops, der skal omsætte de identificerede metoder og indsatser til anvendelig viden i det kommunale PPR-arbejde.

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

Socialstyrelsen

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on soldiers

  2. Gå hjem-møde i Aarhus

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  3. Gå hjem-møde i København

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  4. Rapport

    Når forældre udfordres af alvorlig sygdom, misbrug, vold eller kriminalitet, kan det påvirke deres børns sociale og emotionelle udvikling

  5. Kronik

    Frisættelse fra regler skaber energi i kommunerne

  6. Artikel

    Opvækst i fattigdom har konsekvenser fra nyfødt til voksenlivet

  7. Blogindlæg

    Video- og lydmonitorering kan give mere skånsom støtte og pleje

  8. Vidensindsamling

    Hvordan oplever forældrene sig inddraget i sagsbehandlingen ved børnesager?

  9. Rapport

    Specialundervisnings- og støttebehov i Haderslev Kommune

  10. Nyhed

    Organizational narratives in rehabilitation-focused dementia care — negotiating identities, interventions and personhood

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os