Nyhed 18. APR 2024

Det er ofte dyrere for små kommuner at levere service til borgerne

  • Økonomi og styring
Arkivfoto: Lars Degnbol/VIVE
Det er ofte dyrere for små kommuner at levere service til borgerne.

Små kommuner har færre indbyggere at fordele grundomkostninger på. Det betyder, at det ofte er dyrere for små kommuner at levere service til borgerne.

Små kommuner har smådriftsulemper, som gør det dyrere for dem at levere service til borgerne. Det gælder særligt for de fem små ø-kommuner.

Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse fra VIVE.

”Smådriftsulemper betyder meget for de små kommuners økonomi, fordi det giver dem vanskeligere vilkår for at levere service til borgerne,” siger Kurt Houlberg, professor i VIVE.

Han har gennemført VIVEs undersøgelse sammen med Mathias Ruge. Undersøgelsen er finansieret af Fanø Kommune.

VIVE har undersøgt, hvilken betydning kommunestørrelsen har for udgifterne på ni centrale kommunale serviceområder, når der er taget højde for forskelle i kommunernes velstand, befolkningens demografiske og socioøkonomiske sammensætning og andre strukturelle forhold.

De ni områder udgør tilsammen 95 procent af kommunernes samlede serviceudgifter. På fem af de ni serviceområder er der generelle stordriftsfordele fra de indbyggermæssigt mindste til de største kommuner. På to af de undersøgte områder er der specifikke smådriftsulemper for de fem små ø-kommuner Ærø, Samsø, Fanø, Læsø og Langeland.

Smådriftsulemper betyder meget for de små kommuners økonomi, fordi det giver dem vanskeligere vilkår for at levere service til borgerne.
Kurt Houlberg, professor i VIVE

Smådriftsulemperne er størst i forhold til administration

En kommune af Fanøs størrelse har sammenlagt smådriftsulemper på tværs af de ni serviceområder på knap 6.900 kroner pr. indbygger i forhold til en kommune med en gennemsnitlig kommunestørrelse.

Smådriftsulemperne er størst i forhold til administration.

”I administrationen er der en række grundomkostninger, som er mere eller mindre uafhængige af, hvor mange indbyggere der er i kommunen. For eksempel skal der være et rådhus og et antal direktører, uanset hvor stor kommunen er, ligesom der eksempelvis skal være en pladsanviser til daginstitutioner og en visitator på ældreområdet, selvom der kun er få børn og ældre i kommunen,” siger Kurt Houlberg.

For en kommune af Fanøs størrelse svarer smådriftsulemperne til, at udgiftsbehovene på administrationsområdet er omkring 4.500 kroner større pr. indbygger end i en kommune med en gennemsnitlig kommunestørrelse på 60.000 indbyggere.

Stordriftsfordele og smådriftsulemper

Stordriftsfordele og smådriftsulemper handler om, hvorvidt indbyggermæssigt store kommuner har en økonomisk fordel ved at skulle levere service til flere borgere, mens omvendt små kommuner har økonomiske ulemper ved at have færre indbyggere og dermed færre borgere at fordele eventuelle grundomkostninger på. Dette har VIVE undersøgt ved at analysere, hvilken betydning kommunestørrelsen har for udgifterne på de kommunale serviceområder.