Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Nyhed 10. APR 2025
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Socialområdet

Børn og unge oplever nyt system mod ungdomskriminalitet som straf

  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Socialområdet
”Værktøjskassen er den samme som før reformen med den væsentlige forskel, at børn kan pålægges flere typer indsatser uden samtykke og underlægges tilsyn i Ungekriminalforsorgen," siger Britt Østergaard Larsen, seniorforsker i VIVE.
  • Britt Østergaard Larsen

    Seniorforsker, cand.scient.soc., ph.d. i kriminologi

    61 66 03 86
    brla@vive.dk
  • Karen Johanne Boisen Manniche

    Kommunikationskonsulent

    29 13 80 49
    kajm@vive.dk

Med en lov i 2019 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet blev der indført et nyt system med større fokus på konsekvens og tidlige reaktioner over for 10-17-årige. Undersøgelse fra VIVE og Københavns Professionshøjskole viser, at der er behov for grundlæggende ændringer af systemet.

Det skal have tydelige konsekvenser, når et barn mellem 10-17-år begår kriminalitet. Det var kernen i en reform fra 2019 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, der introducerede et nyt system med Ungdomskriminalitetsnævn og Ungekriminalforsorg.

VIVE har i samarbejde med Københavns Professionshøjskole undersøgt, hvordan systemet fungerer i praksis. Undersøgelsen viser, at de berørte børn, forældre og professionelle oplever systemet som indgribende, ufleksibelt og med for stort fokus på fejltrin frem for fremskridt.

Det politiske mål med det nye system var at mindske ungdomskriminalitet ved at sikre tidlig støtte og tæt opfølgning til børn, der begår personfarlig kriminalitet. Intentionerne har været gode, men vores undersøgelse peger på, at systemet bør tilpasses på en række områder for at sikre børn og unge den rette hjælp til at undgå en kriminel løbebane.
Britt Østergaard Larsen, seniorforsker i VIVE.

Undersøgelsen er en del af et større forskningsprojekt, der ser på erfaringer og virkninger af det nye system, og er finansieret af TrygFonden.

Ufleksibelt system med fokus på fejltrin frem for på fremskridt

Siden 2019 er op mod 4.500 børn blevet henvist til det nye system med Ungdomskriminalitetsnævn og Ungekriminalforsorg. Generelt er mange af de berørte børn og forældre positive over at få hjælp i begyndelsen, men over tid oplever de forløbene og tilsynet som indgribende og straffende.

”Beskrivelserne afspejler i høj grad systemets indretning, der kombinerer logikker fra det sociale og strafferetslige system. På den ene side tilrettelægger man forløb med støttende indsatser for at få børn og unge tilbage i trivsel. Men samtidig afholdes møderne i retsbygninger med en dommer for bordenden, og de 10-17-årige underlægges intensivt tilsyn hos tilsynsførende i Ungekriminalforsorgen, hvor vilkårsovertrædelser medfører reaktioner og genindstilling til nævnet,” siger Britt Østergaard Larsen.

Mange professionelle oplever systemet som ufleksibelt særligt i forhold til at imødekomme børn og unge med komplekse støttebehov, eksempelvis hvis der opstår et akut behov for at ændre typen af anbringelsessted, reducere i krav til fremmøde i skole eller frafalde tilsyn på baggrund af en individuel vurdering.

Ingen nye greb i værktøjskassen

Et af formålene med reformen fra 2019 var at sikre rettidig hjælp til kriminalitetstruede børn ved at flytte beslutningskompetencen for tildeling af sociale indsatser fra kommunerne til Ungdomskriminalitetsnævnet.

”Vores undersøgelse peger på, at hovedparten af børnene, der henvises til Ungdomskriminalitetsnævnet, allerede er kendte i systemet og har modtaget indsatser fra kommunerne,” siger Britt Østergaard Larsen.

Det nye system vil medføre statslige merudgifter på cirka 115 millioner årligt, mens reformen ikke har tilført markant flere ressourcer til kommunerne eller haft til formål at afprøve eller udvikle nye kriminalitetsforebyggende indsatser.

”Værktøjskassen er den samme som før reformen med den væsentlige forskel, at børn kan pålægges flere typer indsatser uden samtykke og underlægges tilsyn i Ungekriminalforsorgen. Frem for at styrke tilsynet med indsatser kan der være behov for at styrke kvaliteten af anbringelser, behandlingsmulighederne og det tværsektorielle samarbejde særligt mellem skole, socialforvaltning og psykiatri,” siger Britt Østergaard Larsen.

Læs rapportens hovedresultater
Læs rapporten

Om undersøgelsen

VIVEs evaluering er baseret på et omfattende materiale, der inkluderer:

  • 81 interview med 37 børn og unge, 13 forældre og 33 professionelle (nævnsmedlemmer, børne-ungerådgivere, tilsynsførende)
  • 24 deltagende observationer: 9 nævnsmøder i UKN og 15 tilsynssamtaler i Ungekriminalforsorgen
  • Registerdata: alle 10-17-årige bosat i Danmark i perioden 2000-2022
  • Administrative data: 10-17-årige henvist til Ungdomskriminalitetsnævn og Ungekriminalforsorg i 2019-2021.

Forløb i det nye system

Hovedpointer fra rapporten

  • Størstedelen af sagerne vedrører simpel vold såsom trusler eller enkelte slag/spark (straffelovens § 244), mens mere alvorlige forseelser med grov vold, røveri eller seksualforbrydelser udgør omkring 30 procent.
  • Hovedparten af de børn og unge, som henvises til Ungdomskriminalitetsnævnet, er allerede kendt af politiet (som ofre for eller udøvere af kriminalitet) eller har modtaget støttende indsatser i det kommunale system.
  • En væsentlig andel af børnene har vanskeligheder udover kriminalitet, eksempelvis psykiatrinære problemstillinger, skolevægring eller misbrug.
  • Børn og unge oplever nævnsmøder som en retssag og omtaler afgørelser som en dom eller straf.
  • Inddragelsen af børn og forældre er begrænset af flere faktorer såsom de fysiske ramme for møderne, det høje antal mødedeltagere og manglende børnevenlighed.
  • Nævnet træffer afgørelser på et grundlag præget af korte tidsfrister, begrænset inddragelse af børn og forældres perspektiver og begrænset blik for børns vanskeligheder ud over kriminalitet.
  • Alle børn og unge med et forbedringsforløb er også underlagt tilsyn i Ungekriminalforsorgen, hvilket professionelle ikke altid vurderer som nødvendigt eller hensigtsmæssigt.
  • Børn og forældre udtrykker tilfredshed med indsatserne, men de langvarige forløb med intensivt tilsyn og kontrol opleves over tid som meget indgribende.
  • Anbragte børn og unge med mange indsatser i deres forbedringsforløb oplever, at de ”bliver sat op til at fejle”, fordi de ikke kan efterleve de mange krav.
  • Børn og unge er bekymrede for risikoen for indskærpelser ved vilkårsovertrædelser, og de konsekvenser det kan få for varighed og indhold i deres forløb.
  • Børn oplever at blive ”straffet” for almindelig ungeadfærd som skolefravær, udeblivelse fra aktivitet eller at komme for sent hjem.
  • Børns voksenrelationer bliver inddraget i tilsynsforløbet, hvilket risikerer at underminere børns tillid og tryghed i hjemmet, skolen, på anbringelsessted eller fritidsaktivitet.

Relateret indhold

Rapport
10. APR 2025

Børn og unges møde med Ungdomskriminalitetsnævn og Ungekriminalforsorg

  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie
Gå hjem-møde
23. MAJ 2025

Gå hjem-møde i Aarhus: Børn og unges møde med nyt system mod ungdomskriminalitet

  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Socialområdet
Gå hjem-møde
21. MAJ 2025

Gå hjem-møde i København: Børn og unges møde med nyt system mod ungdomskriminalitet

  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Socialområdet
Undersøgelse i gang
1. SEP 2020 — 31. DEC 2025

Sanctions or support? Effects of introducing new system responses to youth crime in Denmark

  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev