Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Nyhed 6. MAR 2025
  • Sundhed
  • Sundhed

Individuel diabetesbehandling giver mening for patienter og medarbejdere

  • Sundhed
  • Sundhed
Modelfoto: Cathrine Ertmann/VIVE
Patienterne føler sig særligt godt inddraget, når fagpersonerne formår at koble deres medicinske viden til patienternes hverdagserfaringer.
  • Martin Sandberg Buch

    Projektchef, cand.scient.adm.

    41 39 35 21
    mabu@vive.dk
  • Karen Johanne Boisen Manniche

    Kommunikationskonsulent

    29 13 80 49
    kajm@vive.dk

Steno Diabetes Center Sjælland er i gang med at udvikle en ambulant behandling, der sparer nogle patienter for tid og flytter ressourcer til andre patienter, der har brug for en fokuseret indsats. VIVEs evaluering viser bred opbakning til den nye tilgang, men at der fortsat er behov for at støtte udviklingen de kommende år.

Kontrol hver tredje måned ved fysisk fremmøde, sådan har standardbehandlingen for patienter med diabetes været i mange år. Men det betyder også, at velbehandlede patienter bliver tilbudt kontroller, de ikke har brug for, mens sårbare patienter ikke får den behandling, de har behov for. Derfor har Steno Diabetes Center Sjælland gennem to år udviklet en individuel behandling, der prioriterer ressourcerne til de mest sårbare patienter. 

VIVE har evalueret ’Fremtidens Diabetesambulatorium’ med udgangspunkt i, hvordan patienterne oplever individualiserede forløb, og hvordan fagpersonerne oplever indsatsens relevans og anvendelighed. Evalueringen er finansieret af Steno Diabetes Center Sjælland.

De foreløbige erfaringer viser, at den nye indsats potentielt kan frigøre ressourcer til gavn for de patienter, der er sårbare og har behov for en fokuseret indsats. Men evalueringen viser også, at det tager tid at omlægge ambulatoriernes hverdag, og at der fortsat er behov for udvikling og afprøvning.
Martin Sandberg Buch, projektchef i VIVE.

Patienterne er glade for indsatsen

Patienterne oplever de individualiserede forløb som hensigtsmæssige hvad angår tid, økonomi og retfærdighed. Der er dog flere, som er usikre og bekymrede for, om de risikerer at blive tabt, når der ikke længere er faste standardforløb.

”Det er vigtigt, at der fremover er fokus på at sikre tryghed i overgangene til behovstyret kontakt eller til opfølgning i almen praksis, da patienterne italesætter bekymringer og konkrete erfaringer med, at de tidligere er faldet ud af systemet,” siger Martin Sandberg Buch.

Patienterne føler sig særligt godt inddraget, når fagpersonerne formår at koble deres medicinske viden til patienternes hverdagserfaringer. Derfor anbefaler evalueringen et særligt fokus på koblingen til den enkeltes hverdagserfaringer i det videre arbejde.

”Det giver patienterne en større forståelse for, hvordan de kan takle udfordringerne, de oplever i forbindelse med deres diabetes,” siger Martin Sandberg Buch.

Fagpersoner har fået understøttende redskaber

Ambulatorierne har også inden indsatsen med ’Fremtidens Diabetesambulatorium’ haft fokus på individuelle forløb, og derfor har personalet undervejs sat spørgsmålstegn ved, hvad der var nyt i indsatsen.

”Selvom mange klinikere har været skeptiske, er der sket en positiv udvikling i deres perspektiver på indsatsen. De oplever, at der under projektperioden er blevet skabt relevante og brugbare redskaber til at understøtte og systematisere et fælles arbejde med individuel behandling,” siger Martin Buch Sandberg.

Det drejer sig blandt andet om elektronisk understøttelse af individualiserede forløb, nye arbejdsgange vedrørende patientinvolvering og en ’redskabskasse’, der giver bedre mulighed for at finde støtte til patienter med økonomiske eller psykiatriske problemstillinger. Redskaber, der også har potentiale for at blive skaleret til andre sygdomsområder.

Læs rapportens hovedresultater
Læs rapporten

Udviklingen af en mere behovsstyret og individuel behandling til patienter med kroniske sygdomme er centralt i forhold til at understøtte en effektiv ressourceudnyttelse såvel som behandlingens kvalitet.

På Steno Diabetes Center Sjælland vurderer man, hvilke patienter der har en velreguleret diabetes og i øvrigt har sundhedskompetencer og overskud til at håndtere mere af deres diabetesbehandling selv. I stedet for standardbehandlingen, der lyder på kontrol hver tredje måned ved fysisk fremmøde, tilbydes denne gruppe i stedet en årlig screening, hvor patient og personale følger op på behandlingen.

Man vurderer også, hvilke patienter der har brug for ekstra støtte til deres diabetes. Denne gruppe tilbydes mere fokuserede forløb, hvor man har mulighed for at gøre en ekstra indsats og hjælpe dem til et bedre reguleret blodsukker.

Om evalueringen

Evalueringen er baseret på tre delanalyser:

  • en patientundersøgelse baseret på 22 observationer af konsultationer i diabetesambulatorierne samt 46 interview med diabetespatienter
  • en spørgeskemaundersøgelse udsendt til i alt 65 klinikere i 2023 og 55 klinikere i 2024

  • en organisationsanalyse baseret deltagerobservationer og kvalitative interview af i alt 40 klinikere, ledere og projektmedarbejdere fra de berørte ambulatorier.

Relateret indhold

Rapport
6. MAR 2025

Fremtidens Diabetesambulatorium

  • Sundhed
  • Sundhed
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev