Nyt forskningsprojekt skal undersøge gymnasieelevers sociale relationer i en digitaliseret hverdag
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Digitale teknologier er en stor del af unges verden, som medfører både muligheder og udfordringer. I 2023 kom Børne‑ og Undervisningsministeriet med en række anbefalinger til håndtering af skærmbrug på de gymnasiale uddannelser, herunder blandt andet at alle gymnasier bør vedtage fælles rammer for brugen af skærme.
Et nyt forskningsprojekt skal se på, hvordan skolernes regler og rammer spiller sammen med den måde, de unge former deres sociale relationer på. For eksempel vil projektet undersøge, om digitale medier kan være med til at opbygge stærke, lokale fællesskaber.
”Kort fortalt skal vi undersøge samspillet mellem gymnasiernes politikker for digital adfærd og de unges hverdagspraksis. Sådan en undersøgelse er yderst aktuel set i lyset af politiske overvejelser omkring at forbyde nogle sociale medier til unge under 15 år,” siger Ditte Andersen, professor MSO i VIVE.
Ditte Andersen står i spisen for forskningsprojektet, som har fået en bevilling af Danmarks Frie Forskningsfond på 3.161.520 kroner.
Fokus på fordele, ulemper og forskellige grænser
Forskningsprojektet består af to dele. Dels skal der udarbejdes en analyse af skærmpolitikker fra danske gymnasier, dels skal der laves feltarbejde og interviews på udvalgte gymnasier. Tilsammen kan det give et billede af fordele og ulemper ved henholdsvis restriktive og liberale skærmpolitikker – og det kan også give indsigt i modsatrettede holdninger og forskellige grænser.
”Der er muligvis ikke enighed om, hvornår AI er praktisk hjælp, og hvornår det er snyd. Der vil helt sikkert også være forskellige normer for, hvornår man må poste billeder af hinanden på sociale medier. Jeg håber, at vi med projektet kan komme et spadestik dybere i forhold til, hvornår skærmpolitikker og unges brug af digitale teknologier i hverdagen understøtter fællesskabet, og hvornår de fungerer som en barriere for, at de sociale relationer kan udfolde sig,” siger Ditte Andersen.
Projektet skydes i gang i starten af 2026 og løber over tre år. VIVEs forsker Alexandrina Schmidt tilknyttes som postdoc, og centeret ’Digital Futures for Children’, LSE (The London School of Economics and Political Science), skal fungere som sparrings- og samarbejdspartner.
Titel på forskningsprojektet er ‘CONNECT: Unpacking policies, norms and everyday practices that shape young people’s socio-digital connectivity in turbulent times’.