Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 11. JUN 2024
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Økonomi og styring

Afdækning af mulighederne for at inkludere investeringer i EUD, FGU og VEU i REFUD

Udgivelsens forfattere:

  • Rune Vammen Lesner
  • Iben Bolvig
  • Stéphanie Vincent Lyk-Jensen
  • Matthew Ian Merit
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Økonomi og styring
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
REFUD gør det muligt at regne på økonomiske konsekvenser af investeringer inden for dagtilbuds- og undervisningsområdet.
  • Rune Vammen Lesner

    Seniorforsker, ph.d., cand.scient.oecon.

    33 69 77 61
    ruvl@vive.dk

I denne rapport afdækkes mulighederne for at inkludere investeringer inden for erhvervsuddannelserne, forberedende grunduddannelse samt voksen- og efteruddannelsesområdet i Regnemodel for Uddannelsesinvesteringer (REFUD).

REFUD har til formål at levere et værktøj til kommuner og andre beslutningstagere inden for dagtilbuds- og undervisningsområdet, der gør det muligt at regne på økonomiske konsekvenser af investeringer.

 

Målgruppen for REFUD var oprindelig dagtilbuds- og grundskoleområdet. Denne rapport afdækker mulighederne for at inkludere investeringer inden for erhvervsuddannelserne (EUD), forberedende grunduddannelse (FGU) samt voksen- og efteruddannelsesområdet (VEU) i REFUD.

 

Forskningsmæssig evidens er en grundpille i REFUD og en nødvendig betingelse for inddragelse i såvel vidensdatabasen som det nuværende beregningsmodul. Rapporten indeholder derfor et litteraturstudie af virksomme indsatser inden for erhvervsuddannelserne, forberedende grunduddannelse samt voksen- og efteruddannelsesområdet.

 

Foruden litteraturstudiet indeholder rapporten en afsøgning af datakilders tilgængelighed, kvalitet og relevans samt en faglig vurdering af, hvilke metodiske korrektioner det nye emneområde samt de data og evidensmæssige forudsætninger betinger.

 

Resultatet af litteraturstudiet peger på, at modelrelevant forskningsmæssig evidens om EUD, FGU og VEU er begrænset. På denne baggrund anbefaler vi at der udvikles ny modelrelevant forskningsmæssig evidens, hvis man ønsker at udvide beregningsmodulet med disse områder.

 

I modsætning til tilgængeligheden af forskningsmæssig evidens, så vurderes det, at der i udgangspunktet er tilgængelige datakilder, der kan understøtte en REFUD-beregning.

Læs hovedresultater for rapporten her

Læs mere om REFUD

Rapport
13. SEP 2022

Udvikling af regnemodel for uddannelsesinvesteringer (REFUD)

  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Udgivelsens forfattere

  • Rune Vammen LesnerIben BolvigStéphanie Vincent Lyk-JensenMatthew Ian Merit

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Børne- og Undervisningsministeriet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev