Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 20. MAJ 2025
  • Arbejdsmarked
  • Arbejdsmarked

Agency orientation and bureaucratic behaviour towards clients: evidence from a survey experiment among unemployment caseworkers

Udgivelsens forfattere:

  • Mogens Jin Pedersen
  • Niels Bjørn Grund Petersen
  • Martin Bækgaard
  • Jonas Krogh Madsen
  • Arbejdsmarked
  • Arbejdsmarked
Download udgivelsen
Download udgivelsen
Frontline workers’ behaviour is often guided by considerations of clients’ best interests (citizen-agent orientation) rather than strict policy adherence (state-agent orientation). Using a pre-registered 2 × 2 factorial vignette experiment involving caseworkers (n = 813) at Danish unemployment agencies, we present evidence on how priming a citizen-agent versus a state-agent orientation influences conduct towards clients–and whether these effects are moderated by clients expressing burdens with policy compliance. Our findings suggest that citizen-agent priming reduces the inclination to sanction noncompliant clients, regardless of expressed burdens, emphasizing how simple prompts can shift bureaucratic decision-making towards clients.

Udgivelsens forfattere

  • Mogens Jin PedersenNiels Bjørn Grund PetersenMartin BækgaardJonas Krogh Madsen

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Public Management Review
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev