Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­4. november 2008

Anbragte børns undervisning: Sammenfatning af tre delrapporter

Dines Andersen , Marie Dam Mortensøn & Maja Neerbek
Anbringelser, Uddannelse
Download udgivelsen
Børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, klarer sig ofte dårligt i skolen. Det er især på døgninstitutioner og socialpædagogiske opholdssteder, at børnene halter bagefter, og der er derfor behov for et øget fokuspå skolegangen på disse institutioner.
SFI har gennemført et forskningsprojekt, der – via datastudier og kvalitative interview med ledere, pædagoger og lærere på otte institutioner samt tilknyttede medarbejdere fra den kommunale PPR – undersøger, hvilke forhold der har betydning for anbragte børns skolegang.
Denne rapport sammenfatter resultater og konklusioner fra de i alt tre delprojekter. Delrapport 1 indeholder kvantitative analyser af eksisterende data om anbragte børn og unge. Delrapport 2 fokuserer på vægtningen af skolegangen i visitationsprocessen inden en anbringelse. Og delrapport 3 fokuserer dels på samarbejdet mellem de professionelle faggrupper, der er involveret i de anbragte børns og unges dagligdag, dels på forvaltningen af det lovpligtige tilsyn med de anbragte børns skolegang.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Debatindlæg

    Børnene Først mangler afgørende fokus på kompetent ledelse

  2. Rapport

    Fælles ferier bygger bro mellem børn og voksne på grønlandske døgninstitutioner

  3. Undersøgelse i gang

    Hvordan kan behandling til personer, der har været udsat for seksuelle overgreb, styrkes?

  4. Rapport

    Sådan er behovet for specialundervisning og –støtte i Hjørring Kommune

  5. Rapport

    Frivillige organisationer og fagprofessionelle i kommunerne efterspørger fælles kompetenceudvikling

  6. Rapport

    Innovationsprojekter i gymnasiet har potentialer og udfordringer

  7. Rapport

    Effekter og resultater af de boligsociale indsatser

  8. Debatindlæg

    Anbringelsesområdet er et ukontrolleret eksperiment

  9. Nyhed

    Classification of Loneliness using the T-ILS: Is it as simple as it seems?

  10. Undersøgelse i gang

    Undersøgelse af skoleelevers sociale netværk og trivsel

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os