Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Andet 19. JUL 2023
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Assessments in Education

Udgivelsens forfattere:

  • Hans Henrik Sievertsen
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Læs artiklen Assessments in Education
Læs artiklen Assessments in Education
  • Hans Henrik Sievertsen

    Professor MSO, cand.polit, ph.d. i økonomi

    29 65 84 75
    hhs@vive.dk

Test og karakterer er en central del af uddannelsessystemet. Denne artikel giver en oversigt over økonomisk forskning i, hvad test og karakterer måler, hvordan de påvirker vores adfærd og hvilken betydning test og karakterer har for den enkelte på sigt.

Test og karakterer er en central del af stort set alle skolesystemer i verden. Men hvad måler de egentlig? Hvordan påvirker de elever og læreres adfærd, og har de betydning for eleven på sigt?

Konklusioner

Test og karakterer bruges af mange aktører. Eleven får information om, hvor godt personen mestrer faget og kan dermed justere sin arbejdsindsats og vælge fag efter, hvor kompetencerne ligger. Forældre og lærere bruger testresultater til at justere undervisning og støtte eleverne. Ligeledes bruger skoler og politikere test og karakterer til at evaluere læringen. Fordi test og karakterer bruges af mange aktører, kan det medføre ikke-hensigtsmæssige incitamenter. Både elever og lærere har incitament til at fokusere på læring, der måles i testene på bekostning af læring, der ikke måles. Samtidig er der sandsynlighed for, at elever vælger fag for at optimere deres karaktergennemsnit i stedet for at vælge efter interesser.

Desuden peger forskning på, at elevers fokus på at klare sig godt i test og få højere karakterer er velbegrundet. For eksempel tyder forskning på, at karakterer har betydning for, hvordan man klarer sig på arbejdsmarkedet de første år. Netop fordi test og karakterer har stor betydning for elever, kan de også være årsag til mistrivsel blandt unge.

Anbefalinger 

Test og karakterer giver nyttig information, og det er vanskeligt at finde gode alternativer. Det er derfor vigtigt at indrette test og karaktersystemer på en måde, der minimerer ikke-hensigtsmæssige incitamenter og den potentielle betydning på trivsel.

Udgivelsens forfattere

  • Hans Henrik Sievertsen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    Oxford University Press
  • Publiceret i

    Oxford Research Encyclopedia of Economics and Finance
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev