Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­6. marts 2021

Betydningen af anbringelsestype for anbragte børns skoleresultater

Sammenligning af familiepleje og institutionsanbringelse

Børn, der er anbragt i familiepleje, klarer sig på flere områder bedre i skolen end børn, der er anbragt på institution. Det viser VIVEs undersøgelse. Børnenes forskellige grader af udfordringer er dog afgørende, og typen af anbringelse forklarer kun en mindre del af forskellen.

Iben Bolvig , Signe Frederiksen & Mette Thorsager Jensen
Anbringelser, Børn og unge, Effekt, Folkeskole, Socialområdet, Uddannelse, Udsatte
Læs rapporten Betydningen af anbringelsestype for anbragte børns skoleresultater her
Børn, der er anbragt i familiepleje, klarer sig på flere områder bedre i skolen end børn, der er anbragt på institution. Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE

Kontakt

Iben Bolvig Seniorforsker, cand.oecon., ph.d. M: 61 69 86 10 ibbo@vive.dk

Generelt klarer børn, der er anbragt i familiepleje, sig bedre i skolen. De har mindre fravær fra skolen end børn, der er anbragt på institution. De deltager oftere i folkeskolens afgangsprøve, får bedre karakterer ved test, og de går oftere i gang med en ungdomsuddannelse.

Det viser VIVEs undersøgelse, der er finansieret af Bolig- og Indenrigsministeriets årlige trækningsret på analyse- og forskningsopgaver fra VIVE.

Typen af anbringelse forklarer dog ikke hele forskellen. Børn, der bliver anbragt på institution, har nemlig typisk flere udfordringer end børn, der bliver anbragt i familiepleje. Næsten dobbelt så mange har en diagnose forud for anbringelsen. Det drejer sig primært om psykiske vanskeligheder og adfærdsvanskeligheder. Omvendt har forældre til børn, der bliver anbragt i familiepleje, flere udfordringer end forældre til børn, der bliver anbragt på institution.

Siden 2011 er antallet af børn anbragt i plejefamilier steget med 13 procent, mens antallet af børn anbragt i institution er faldet med 23 procent. Derfor er det relevant at undersøge, hvilken indflydelse de forskellige former for anbringelse har på skolegangen.

Type af anbringelse kan påvirke skoleresultater

VIVEs undersøgelsen tager højde for de forskellige kendte eller ukendte årsager, der kan være til, at et barn bliver anbragt i plejefamilie eller på institution. Det betyder, at undersøgelsen ikke blot måler de grundlæggende forskelle mellem børn, der anbringes i plejefamilie og på institution. Den påviser også, hvordan valget om placering i plejefamilie frem for på institution kan påvirke det anbragte barns skolegang og resultater.

Når der er taget højde for både kendte og ukendte forskelle mellem de to grupper af børn, viser undersøgelsen, at børn, der bliver anbragt i familiepleje, i højere grad deltager i afgangsprøven efter 9. klasse og i højere grad påbegynder en ungdomsuddannelse, inden de fylder 19 år. Typen af anbringelsen synes dog ikke at påvirke skolefravær og karaktergennemsnit.

Det er vigtigt at bemærke, at effekterne ikke kan overføres på alle anbragte børn, idet effektanalysen kun kan give viden om de børn, der ville blive anbragt i familiepleje i én kommune, men på institution i en anden. Der er tale om en relativt stor gruppe børn, hvor de udfordringer, de har, kan betyde, at det kan være mere eller mindre tilfældigt, hvilken form for anbringelse, de ender i. Det afhænger af den enkelte kommunes vurdering.

Metode

Rapporten er baseret på registerdata fra 4.567 børn i alderen 6-14 år og deres forældre. Børnene blev alle anbragt første gang i løbet af perioden 2008-2017.

I undersøgelsen udnytter vi, at kommunerne har forskellig tilbøjelighed til at anvende plejefamilier i et såkaldt Instrument Variabel (IV) design til at kunne beregne effekten af familiepleje frem for institutionsanbringelse. Vi anvender den anbringende kommunes gennemsnitlige andel af anbragte børn i plejefamilier i perioden før anbringelse som instrument for, om det anbragte barn er anbragt i familiepleje eller på institution.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Bolig- og Indenrigsministeriets årlige trækningsret

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 6. marts 2021 Børn i plejefamilier klarer skolen bedre end børn anbragt på institution
Læs også
  1. Nyhed

    Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv

  2. Nyhed

    Webinar: Traumebevidsthed i sociale indsatser til udsatte voksne

  3. Rapport

    Fem fokuspunkter er centrale i kommunernes økonomiske styring af overgangsindsatsen til unge

  4. Rapport

    Børn med grønlandsk baggrund, der er anbragt i Danmark – fra danske kommuner

  5. Rapport

    Unge uden uddannelse og arbejde har forskellige behov for støtte

  6. Rapport

    Udsatte borgere kan profitere mere af indsatser, hvis sociale tilbud sætter ind over for traumer

  7. Rapport

    Adopterede klarer sig bedre end anbragte

  8. Rapport

    Familier bokser stadig med økonomien trods det midlertidige børnetilskud

  9. Rapport

    Lejre Kommune bidrager med omkring 200 millioner til udligningssystemet

  10. Debatindlæg

    Debatindlæg: Indkvartering af flygtninge skaber nye udfordringer i udsatte boligområder

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os