Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 1. SEP 2010
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse

Brugeres og borgeres præferencer for kommunale serviceydelser

Udgivelsens forfattere:

  • Jacob Ladenburg
  • Camilla Dalsgaard
  • m.fl. [Unknown]
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Camilla T. Dalsgaard

    Projektchef, cand.scient.pol.

    33 69 77 74
    cada@vive.dk

Danskerne vil ikke betale hvad som helst for at få forbedret en hvilken som helst kommunal serviceydelse. Og der er store forskelle i betalingsviljer mellem forskellige befolkningsgrupper. Det viser KREVIs undersøgelse af 5.824 danskeres præferencer for kommunale serviceydelser.

Danskerne vil ikke betale hvad som helst for mere kommunal service. De kan sagtens prioritere. Og der er store forskelle i betalingsviljer mellem forskellige befolkningsgrupper.

KREVI har undersøgt 5.824 borgeres og brugeres betalingsviljer for en række konkrete kommunale serviceændringer inden for skole, børnepasning, praktisk hjælp til ældre samt veje og affald.

Undersøgelsen viser klare forskelle mellem befolkningsgrupper:

  • Venstreorienterede vil typisk betale mere end højreorienterede for serviceforbedringer.
  • Kvinder vil typisk betale mere end mænd.
  • Brugere vil betale mere end ikke-brugere.
  • Jo tættere, vi kommer på pensionsalderen, des mere vil vi betale for praktisk hjælp til ældre.
  • Sjællændere vil betale mere for økologi i frokostordninger og for at få hentet deres storskrald og haveaffald end jyder vil.

Forskellene mellem befolkningsgrupper betyder, at der findes præferenceforskelle mellem kommuner, som skyldes forskelle i deres befolkningssammensætning med hensyn til fx alder og politisk orientering. Det er vigtig viden for lokalpolitikerne, når de prioriterer den kommunale service. Her kan viden om borgernes efterspørgsel supplere lokalpolitikernes viden om kommunens økonomiske muligheder og deres politiske holdninger til, hvordan lokalsamfundet skal se ud.

Som hovedregel er borgere og brugere villige til at betale for kommunale serviceforbedringer. Men i flere tilfælde vil de betale mindre, end det faktisk koster for kommunen at forbedre den givne ydelse. Og der er også ydelser, de ikke vil betale for at få mere af.

Fx vil de adspurgte småbørnsforældre i gennemsnit betale 1.500 kr. for en frokostordning i deres barns pasningstilbud. Det svarer til ca. 7,50 kr. pr. måltid, hvilket næppe dækker kommunens omkostninger. Og forældrene vil slet ikke betale ekstra for en times længere åbningstid om dagen i daginstitutionerne.

Undersøgelsen viser også, at der er et mætningspunkt for kommunal service. Jo lavere klassekvotient i barnets klasse, des mindre vil forældrene betale for at få den reduceret med en elev. Og jo flere dansktimer, barnet har i dag, des mindre vil forældrene betale for at få en time mere om ugen.

Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med en projektgruppe, der bestod af COWI samt AKF, Userneeds og Accent.

Udgivelsens forfattere

  • Jacob LadenburgCamilla Dalsgaardm.fl. [Unknown]

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KREVI
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev