Circular reasoning in diagnostic practices: a case study of how educational psychologists evaluate special needs.
Udgivelsens forfattere:
- Thyge Tegtmejer
- Roger Säljö
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Et nyt studie, præsenteret i en artikel i tidsskriftet ”Emotional and Behavioural Difficulties”, undersøger hvordan PPR-medarbejdere udarbejder Pædagogisk-Psykologiske vurderinger (PPV’er) af børn med særlige behov, herunder hvilke redskaber PPR anvender, hvordan skoleproblemer bliver kategoriseret, hvilken rolle tests og observationer spiller, og hvilket forhold der er imellem vurderinger og anbefalinger i PPV’erne.
Der er tale om et kvalitativt casestudie, hvor data består af PPV’er fra en række kommuner samt interviews med PPR-medarbejderne.
Resultaterne peger på, at de redskaber som PPR oftest anvender, når de undersøger en sag, bidrager til, at PPV’erne i de fleste tilfælde får et stærkt individfokus og markant mindre fokus på skolekonteksten.
Dertil kommer, at observation af læringsmiljøet i skolen spiller en mindre rolle i en stor del (ca. 85%) af de analyserede PPV’er.
Det får en række afledte konsekvenser for de anbefalinger, som vurderingerne peger på. Studiet zoomer også ind på en række af PPV’er som i højere grad inddrager skolekontekst og undervisningspraksis, og bruger dette som afsæt for at komme med en række anbefalinger til udvikling af fremtidig praksis omkring vurderingerne, så de i højere grad end i dag vil kunne spille en aktiv og handleanvisende rolle for lærere og pædagoger i tilrettelæggelse af undervisning, som bedre kan imødekomme elevernes behov for støtte.
Udgivelsens forfattere
- Thyge TegtmejerRoger Säljö
Om denne udgivelse
Publiceret i
Emotional and Behavioural Difficulties