Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 7. SEP 2025
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Circular reasoning in diagnostic practices: a case study of how educational psychologists evaluate special needs.

Udgivelsens forfattere:

  • Thyge Tegtmejer
  • Roger Säljö
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Cathrine Kjærø Ulf Ertmann/VIVE
  • Thyge Tegtmejer

    Seniorforsker, ph.d.

    33 69 77 47
    thte@vive.dk

Dette studie undersøger, hvordan processen med at undersøge børns særlige behov ofte medfører større fokus på individ og mindre fokus på skolen, samt peger fremad på lovende praksis

Et nyt studie, præsenteret i en artikel i tidsskriftet ”Emotional and Behavioural Difficulties”, undersøger hvordan PPR-medarbejdere udarbejder Pædagogisk-Psykologiske vurderinger (PPV’er) af børn med særlige behov, herunder hvilke redskaber PPR anvender, hvordan skoleproblemer bliver kategoriseret, hvilken rolle tests og observationer spiller, og hvilket forhold der er imellem vurderinger og anbefalinger i PPV’erne.

Der er tale om et kvalitativt casestudie, hvor data består af PPV’er fra en række kommuner samt interviews med PPR-medarbejderne.

Resultaterne peger på, at de redskaber som PPR oftest anvender, når de undersøger en sag, bidrager til, at PPV’erne i de fleste tilfælde får et stærkt individfokus og markant mindre fokus på skolekonteksten.

Dertil kommer, at observation af læringsmiljøet i skolen spiller en mindre rolle i en stor del (ca. 85%) af de analyserede PPV’er.

Det får en række afledte konsekvenser for de anbefalinger, som vurderingerne peger på. Studiet zoomer også ind på en række af PPV’er som i højere grad inddrager skolekontekst og undervisningspraksis, og bruger dette som afsæt for at komme med en række anbefalinger til udvikling af fremtidig praksis omkring vurderingerne, så de i højere grad end i dag vil kunne spille en aktiv og handleanvisende rolle for lærere og pædagoger i tilrettelæggelse af undervisning, som bedre kan imødekomme elevernes behov for støtte.

Udgivelsens forfattere

  • Thyge TegtmejerRoger Säljö

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Emotional and Behavioural Difficulties
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev