Delevaluering af PMTO-Teens i Danmark
Udgivelsens forfattere:
- Christoffer Scavenius
- Sara Lentz Jørgensen
- Ledelse og implementering
- Socialområdet
- Børn, unge og familie Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie
Konflikter mellem teenagere og deres forældre kan udfordre sammenholdet i familien, hvis forældrene ikke har de nødvendige forældrekompetencer. Nogle forældre kan eksempelvis have svært ved at involvere sig i den unges interesser og aktiviteter, svært ved at se og anerkende det, den unge er god til, svært ved at forestille sig den unges følelser og tanker og svært ved at beherske egne følelser i konflikter med den unge. Familier, der har et højt konfliktniveau, kan have glæde af professionel støtte til at navigere sikkert gennem teenageårene og knytte forældre og teenagere tættere sammen.
’Parent Management Training – Oregon’ (PMTO) er et forældretræningsprogram målrettet familier med alvorlige konflikter og adfærdsvanskeligheder. I PMTO-forløbet arbejder forældrene med op mod ni forældrekompetencer, som skal styrke samspillet i familien. I denne evaluering beskrives de ni forældrekompetencer, og hvordan kompetencerne operationaliseres i PMTO-modellen.
Flere kommuner anvender allerede PMTO til forældre med børn under 12 år, men det er første gang, at metoden anvendes til konfliktfyldte forhold mellem forældre og teenagere. Det er VIA University College, der har stået for at afprøve metoden på denne målgruppe, og denne rapport er den første af to delevalueringer. Anden delevaluering udkommer i 2023 og består af en registerdatabaseret analyse af de unges tilknytning til uddannelsessystemet og forældrenes tilknytning til arbejdsmarkedet.
Den A.P. Møllerske Støttefond har finansieret projektet.
Resultater
Overordnet er der stor variation i familiernes udbytte af PMTO-forløbet. Der fremstår således ikke et entydigt billede af hverken fremgang, stagnation eller tilbagegang under og efter forløbet.
Når forældrekompetencer introduceres tidligt ses fremgang
Nogle familier oplever en trinvis fremgang henover hele forløbet, andre trinvis tilbagegang, mens de er i behandling, men fremgang ved behandlingens afslutning, og enkelte oplever trinvis tilbagegang over hele forløbet. De fleste forældre oplever dog fremgang på de forældrekompetencer, som blev introduceret tidligst i forløbet. Det vil sige, at jo tidligere en forældrekompetence adresseres i PMTO-modellen, jo større sandsynlighed er der for, at forældrene oplever fremgang på kompetencen.
Særligt tre forældrekompetencer kommer i spil
Ud over at dokumentere forældrenes udvikling giver resultaterne også et indtryk af, hvilke forældrekompetencer som PMTO-terapeuterne arbejder mest med i et PMTO-Teens-forløb. Alle har eksempelvis arbejdet med forældrekompetencerne Ros og opmuntring samt Regulering af følelser. Ros og opmuntring handler om, at forældrene skal få øje på, anerkende og forstærke det, som den unge er god til, mens Regulering af følelser handler om, at forældrene skal kunne forholde sig neutrale og kontrollere deres vrede i potentielle konflikter med den unge samt vise glæde, interesse, omsorg eller tilsvarende positive følelser over for den unge. Næsten alle har også arbejdet med Tydelige beskeder, som handler om, at forældrene skal lære at formulere enkle, venlige og præcise beskeder, når de beder den unge om noget. Disse tre kompetencer er derfor blandt de mest anvendte i PMTO-Teens-modellen.
Metode
Rapporten bygger på ugentlige dataindsamlinger om 10 unge og deres forældres udvikling før, under og efter deres deltagelse i et PMTO-Teens-forløb i løbet 2020 og 2021 i en af de fem kommuner Aarhus, Hjørring, Horsens, København og Skive. I alt analyseres 412 forældrebesvarelser for de 10 forløb eller i gennemsnit 41 besvarelser pr. forløb. Evalueringen giver derfor et relativt detaljeret billede af familiernes udvikling hen over behandlingsforløbet.
LÆS MERE
- Parent Management Training Oregon Model and Family-Based Services as Usual for Behavioral Problems in Youth (2022).
- Effekten af familiebehandling i Danmark (2019).
- Evaluering af tre projekter i Socialstyrelsens Forældreprogram – Resultatresumé (2018).
- Evaluering af tre projekter i Socialstyrelsens Forældreprogram (2018).
Udgivelsens forfattere
- Christoffer ScaveniusSara Lentz Jørgensen
Om denne udgivelse
Finansieret af
Den A.P. Møllerske StøttefondSamarbejdspartnere
VIA University CollegeUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd