Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­11. oktober 2022

Energi til mere - en fritidsjobindsats

Første evalueringsrapport

En indsats i Esbjerg Kommune skal skaffe udsatte unge i fritidsjob for at øge deres chancer for at komme i uddannelse eller job. Indsatsen har godt fat i målgruppen. To ud af tre deltagere i indsatsen er kommet i fritidsjob eller en anden aktivitet, der passede bedre til dem. De unge i indsatsen oplever selv, at de får mere selvværd og tro på egne evner. Det viser den første, tidlige evaluering af indsatsen.

Gunvor Christensen , Mette Lunde Christensen , Anders Winkler & Nanna Kjeldgaard Boysen
Beskæftigelse, Implementering, Indsatser, Inklusion, Uddannelse, Udsatte, Ulighed
Hent rapporten om Energi til mere
Deltagerne har overvejende positive forventninger til fritidsjobindsatsen. Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE

Kontakt

Gunvor Christensen Projektchef, ph.d. i sociologi M: 33 48 09 15 guc@vive.dk

Esbjerg Kommune er blandt de 25 procent af landets kommuner med den højeste andel udsatte 18-24-årige unge, der i mere end et år hverken har været i uddannelse eller beskæftigelse. Som et forsøg på at knække denne kurve har Esbjerg Kommune blandt andet søsat fritidsjobsindsatsen Energi til mere.

Indsatsen er finansieret af Den A.P. Møllerske Støttefond Den er målrettet unge i udsatte positioner og skal give dem erfaringer med at have et fritidsjob, så de kan øge deres chancer for at få en uddannelse og på sigt komme i beskæftigelse.

VIVE har foretaget en evaluering af Energi til mere på opdrag af Esbjerg Kommune og finansieret af Den A.P. Møllerske Støttefond. Formålet med denne første, tidlige evaluering er at levere viden om, hvordan en indsats med fritidsjob kan bidrage til at forbedre unges livschancer og muligheder for uddannelse og beskæftigelse.

Desuden skal evalueringen bidrage med viden om:

  • Hvordan unge i indsatsen oplever og vurderer indsatsen, og hvordan de vurderer, at indsatsen bidrager til at hjælpe dem videre i deres liv
  • Hvordan aktører i indsatsen organiserer og implementerer indsatsen.

En senere slutevaluering, som forventes færdig 2025 skal desuden bidrage med viden om:

  • Hvordan arbejdsgivere indgår i indsatsen, herunder hvilke behov de har for støtte til at fastholde de unge, og hvad deres udbytte er
  • Hvilke omkostninger, der er forbundet med indsatsen, så man kan estimere, hvad den vil koste fremover.

Fritidsjobindsatsen blev sat i gang under coronapandemien. Det har haft stor indflydelse på etableringen og implementeringen af indsatsen, på rekrutteringen af unge til indsatsen og på arbejdet med de unge. Der er således blevet rekrutteret færre unge til indsatsen end forventet, og dele af indsatsen kunne i begyndelsen ikke gennemføres, fordi alle var hjemsendt fra skole og arbejde, og fordi man skulle reducere indendørs, fysiske møder og aktiviteter.

Unge i fritidsjobsindsatsen

De foreløbige resultater peger på, at Energi til mere får hjulpet unge i typisk fritidsjob, men også i andre aktiviteter, der passer bedre til de pågældende unge. Tilsvarende viser evalueringen klare tegn på, at fritidsjobindsatsen netop får fat i de unge, der ifølge både de unges egne og de professionelles vurderinger er udsatte i forhold til skole og uddannelse – og i forhold til fritidsliv, fællesskab og livstilfredshed.

Denne tidlige evaluering af fritidsjobindsatsen er baseret på følgende hovedresultater:

  • Deltagerne har overvejende positive forventninger til fritidsjobindsatsen, og godt to ud af tre deltagere er enten kommet videre fra indsatsen til et fritidsjob eller til et andet tilbud, der passer den pågældende deltager bedre
  • Der ser ud til at være en bred pallette af fritidsjob, som deltagerne kommer ud i, og muligheder for at finde gode match mellem deltagernes efterspørgsel og udbuddet af jobs.
  • Fritidsjobindsatsen ser ud til at have godt fat i de 16-18-årige unge, der befinder sig i stærkt udsatte positioner. Når denne gruppe af unge vurderer sig selv, deres hverdag og liv, har relativt mange negative vurderinger af sig selv og oplevelser med at stå uden for fællesskab og samfund.
  • Skoleeleverne forekommer også – baseret på deres selvvurdering – at være i udsatte positioner. De er dog mindre udsatte end de 16-18-årige.

Implementering og samarbejde

Trods en udfordrende opstart under coronanedlukningen oplever indsatsens medarbejdere og samarbejdspartnere at være kommet langt med implementeringen, hvor særligt de individuelle forløb og den åbne vejledning fremhæves som vellykkede.

Indsatsens medarbejdere og samarbejdspartnere oplever indsatsen som meningsfuld og vigtig og som et bidrag til at løfte en opgave, som både skolerne og UU-vejlederne har svært ved at løfte. De forholder sig alle positivt til indsatsens organisatoriske setup, nuværende bidrag samt fremadrettede potentiale, omend de hver især fremhæver forskellige potentialer for forbedring samt udfordringer, der fremadrettet påkalder sig løbende opmærksomhed.

Indsatsens medarbejdere og samarbejdspartnere oplever at være i proces med at udvikle og justere indsatsen og forbedre samarbejdet omkring den.

Anbefalinger

Forskellige opmærksomhedspunkter giver anledning til at justere indsatsen fremadrettet. Disse opmærksomhedspunkter arbejder indsatsen allerede med på nuværende tidspunkt. Det drejer sig om indsatsens indlejring i skolerne, valg af kontaktpersoner på skolerne, afgrænsning af målgruppen samt udvidelse af målgruppen til også at omfatte skoleelever i 7. klasse. Der er også fortsat behov for at gøre arbejdsgivere opmærksom på indsatsen og på, hvilke opgaver fritidsjobberne må varetage.

Metode

Data består af kommunale data om den unges uddannelsesforløb før og efter deltagelse i indsatsen, data om skolefravær samt oplysninger om beskæftigelsesgrad (hvis den unge er færdig med skolen).

Derudover består data af indsatsens registreringer af forløb, de unges motivation samt ressourcepersoner. Endelig består datagrundlaget af data om de unges livsmestring.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Den A.P. Møllerske Støttefond

Samarbejdspartnere:

Esbjerg Kommune

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 11. oktober 2022 Indsats har succes med at få udsatte unge i fritidsjob
Undersøgelse i gang, december 2020 - april 2025 Evaluering af fritidsjob i Esbjerg
Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on soldiers

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  3. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  4. Rapport

    Danske unges uddannelsesforventninger

  5. Nyhed

    Reablement as an evolution in home care: a comparison of implementation across five countries

  6. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  7. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  8. Debatindlæg

    Forskningsdirektør: Alene lønnen gør, at den akademiske socialrådgiver antages at være mere produktiv

  9. Rapport

    Indsats støtter forældre med anbragte børn

  10. Rapport

    Uddannelsesbarrierer

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os