Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 8. SEP 2014

Evaluering af kommunikationsaftale for indlæggelse og udskrivning i Region Hovedstaden

Udgivelsens forfattere:

  • Martin Sandberg Buch
  • Eigil Boll Hansen
  • Mia Myhre Jørgensen
Download udgivelsen
Download udgivelsen

En aftale mellem regionen og kommunen om, hvordan de skal kommunikere med hinanden, når en patient bliver indlagt eller udskrevet, kan være med til at give patienten et bedre behandlingsforløb. Det viser en evaluering, som KORA har lavet af Region Hovedstadens kommunikationsaftale.

Konklusion:

Evalueringen viser, at kommunikationsaftalen teknisk set er implementeret og kendt af ansvarlige fagpersoner. Samtidig oplever et stort flertal, at kommunikationsaftalen bidrager til bedre patientforløb og mere sikker kommunikation på tværs.

På det konkrete niveau oplever fagpersonerne dog også udfordringer for egen og andres efterlevelse af kommunikationsaftalen. Udfordringerne knytter sig bl.a. til:

  • Manglende brugervenlighed og manglende kompatibilitet mellem it-systemer. 
  • Manglende kendskab til de forbedringer, der er lavet i de nyeste versioner af MedCom standarderne.
  • Personaleudskiftning og uklar ansvarsfordeling blandt de udførende medarbejdere.
  • Uhensigtsmæssig lokal variation, hvor enkelte kommuner og hospitalsafdelinger skiller sig negativt ud, hvad angår evne og vilje til at efterleve kommunikationsaftalen.
  • Manglende viden om, hvorfor og hvordan videregivet information kommer patienten til gode, mindsker engagement og efterlevelse af aftalen.
  • Lægers rolle i udskrivningssamarbejdet fremstår uafklaret, og dette fremhæves som en kilde til fejl.

Ovenstående problemer resulterer mange steder i selvforstærkende cirkler, hvor samarbejdspartens fejl og manglende efterlevelse af kommunikationsaftalen bliver brugt som forklaring på, hvorfor man ikke selv lever op til aftalen.


Anbefalinger:

På baggrund af evalueringen anbefaler KORA bl.a., at Region Hovedstaden og kommunerne i regionen:

  • Styrker indsatsen for at øge fagpersonernes viden og opmærksomhed på MedCom forbedringer i takt med, at de udmøntes.
  • Fortsat prioriterer at holde tværsektorielle erfaringsudvekslingsmøder mellem kommuner og hospitalsafdelinger.
  • Opretter permanent oplæring og genopfriskningskurser til nøglepersoner, da de både er superbrugere af Medcom og ambassadører for de værdier, der ligger til grund for aftalen.
  • Undersøger muligheden for at revidere kommunikationsaftalens varslingsregler for at understøtte et smidigere samarbejde om patientforløbet.
  • Undersøger muligheden for at integrere plejeforløbsplaner og udskrivningsrapporter for at lette personalets kommunikation om patientforløbet.

Baggrund

Region Hovedstaden og kommunerne i regionen har siden 2012 arbejdet på at implementere en fælles aftale om den tværsektorielle kommunikation ved indlæggelser og udskrivelser samt de elektroniske MedCom standarder, der skal understøtte anvendelsen af aftalen i praksis. Der er tale om en omfattende implementeringsopgave, som involverer mange fagpersoner, it-systemer og organisationer. Derfor har Region Hovedstaden finansieret denne evaluering, der undersøger om – og hvordan – kommunikationsaftalen og de tilhørende MedCom meddelelser bidrager til et forbedret indlæggelses- og udskrivelsesforløb. Evalueringens overordnede fokus er at undersøge, hvorvidt kommunikationsaftalen og de elektroniske MedCom meddelelser:

  • Bidrager til en rettidig og relevant afklaring af borgerens behov ved indlæggelse og udskrivning.
  • Sikrer koordination og et fleksibelt samarbejde om indlæggelses- og udskrivningsforløbet, som tager udgangspunkt i indlagte borgeres behov.

Metode

Evalueringen er baseret på interview med 56 fagpersoner og ledere fra hospitaler og kommuner, samt et elektronisk spørgeskema udsendt til 354 fagpersoner.

Udgivelsens forfattere

  • Martin Sandberg BuchEigil Boll HansenMia Myhre Jørgensen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    KORA
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev