Rapport 4. JUN 2008
Fokus på skolegang ved visitation til anbringelse uden for hjemmet
Udgivelsens forfattere:
- Marie Dam Mortensøn
- Maja Neerbek
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Anbragte børn og unge klarer sig dårligt i skolen. Derfor ønskes mere fokus på skoletilbuddet, når børn og unge bliver anbragt uden for hjemmet. SFI har for Undervisningsministeriet undersøgt samarbejdet omkring visitation til anbringelse og undervisning på især anbringelsessteder med intern skole. Denne rapport er anden del af en serie på fire rapporter om anbragte børn og unges skolegang. Den handler om samarbejdet mellem sagsbehandlere og psykologer i visitationsfasen, og afdækker hvordan og hvorfor børnenes undervisning prioriteres i visitationen til en anbringelse. rapporten bygger på en kvalitativ forskningsundersøgelse bestående af interview med sagsbehandlere, psykologer og deres ledere i fire udvalgte kommuner.
Delrapport 1 byggede på kvantitative analyser af eksisterende data om børn og unge, der anbringes uden for hjemmet. Delrapport 3 omhandler en kvalitativ forskningsundersøgelser af, hvordan institutioner, hvor børn og unge er anbragt, samarbejder omkring skolegangen både for børn, der undervises på institutionens interne skole og for børn, der undervises andre steder.
Delrapport 4 udkommer som en opsamling af undersøgelsernes samlede forskningsresultater.
Delrapport 1 byggede på kvantitative analyser af eksisterende data om børn og unge, der anbringes uden for hjemmet. Delrapport 3 omhandler en kvalitativ forskningsundersøgelser af, hvordan institutioner, hvor børn og unge er anbragt, samarbejder omkring skolegangen både for børn, der undervises på institutionens interne skole og for børn, der undervises andre steder.
Delrapport 4 udkommer som en opsamling af undersøgelsernes samlede forskningsresultater.
Udgivelsens forfattere
- Marie Dam MortensønMaja Neerbek
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd