Notat 4. AUG 2016
Forældres oplevelser af inklusion
Udgivelsens forfattere:
- Nete Krogsgaard Niss
- Chantal Pohl Nielsen
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
SFI gennemførte i 2015-2016 en evaluering af inklusionsindsatsen i Billund Kommune. Evalueringen er lavet med virkningsevaluering som metode, og den baserer sig på følgende datakilder:
- Desk research af dokumenter fra skolerne og kommunen
- Kvalitative interview med børn med særlige behov, forældre til børn med særlige behov, lærere, pædagoger, skoleledelser og PPR-medarbejdere
- En mindre spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere
- En dataindsamling blandt elever på 6. og 8. klassetrin ved hjælp af spørgeskemaer fra SFI’s Inklusionspanel
- Data fra den første nationale trivselsmåling, der dækker 0.-9. klassetrin.
Billund Kommune har efterfølgende ønsket, at SFI supplerer evalueringen med interview med forældre til børn uden særlige behov. Vi har derfor gennemført to supplerende fokusgruppeinterview med forældre til børn, der går i klasse med børn, der har særlige behov. Interviewene er foretaget på de to samme skoler, som evalueringen i øvrigt har fokuseret på, nemlig Vestre Skole og BillundSkolen. Vi har sørget for, at der i fokusgrupperne også har indgået forældre til klassekammerater til nogle af de børn, som er blevet interviewet i forbindelse med evalueringen.
Notatet her analyserer forældrenes perspektiver på og oplevelser af inklusion og relaterer det til den samlede evaluering.
- Desk research af dokumenter fra skolerne og kommunen
- Kvalitative interview med børn med særlige behov, forældre til børn med særlige behov, lærere, pædagoger, skoleledelser og PPR-medarbejdere
- En mindre spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere
- En dataindsamling blandt elever på 6. og 8. klassetrin ved hjælp af spørgeskemaer fra SFI’s Inklusionspanel
- Data fra den første nationale trivselsmåling, der dækker 0.-9. klassetrin.
Billund Kommune har efterfølgende ønsket, at SFI supplerer evalueringen med interview med forældre til børn uden særlige behov. Vi har derfor gennemført to supplerende fokusgruppeinterview med forældre til børn, der går i klasse med børn, der har særlige behov. Interviewene er foretaget på de to samme skoler, som evalueringen i øvrigt har fokuseret på, nemlig Vestre Skole og BillundSkolen. Vi har sørget for, at der i fokusgrupperne også har indgået forældre til klassekammerater til nogle af de børn, som er blevet interviewet i forbindelse med evalueringen.
Notatet her analyserer forældrenes perspektiver på og oplevelser af inklusion og relaterer det til den samlede evaluering.
Udgivelsens forfattere
- Nete Krogsgaard NissChantal Pohl Nielsen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd