Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 2018
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse

Forskningskortlægning og vidensspredning inden for ungdomsuddannelserne

Udgivelsens forfattere:

  • Peter Koudahl
  • Kira Solveig Larsen
  • Bente Bjørnholt
  • Katrine Röhl Nøhr
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen Hent rapporten Forskningskortlægning og vidensspredning inden for ungdomsuddannelserne
Download udgivelsen Hent rapporten Forskningskortlægning og vidensspredning inden for ungdomsuddannelserne

Når undervisere på ungdomsuddannelserne skal have ny viden, spørger de en kollega, kigger på Facebook eller læser i deres fagblad. De er mest interesseret i viden om deres fag – og mindre interesseret i viden om didatik og pædagogik. Det viser en undersøgelse, VIVE har foretaget for Undervisningsministeriet.

Baggrund

Når ungdomsuddannelserne skal udvikles og blive bedre for de unge, starter det ofte ved, at underviserne får ny viden. Man har dog hidtil ikke vidst, i hvor høj grad de selv opsøgte denne viden, og hvor den viden typisk kom fra. Dette har VIVE undersøgt for Undervisningsministeriet.

Konklusion

VIVEs undersøgelse viser, at underviserne søger viden i forbindelse med ny lovgivning, eller hvis der er ændringer af deres uddannelse. Dernæst er de optaget af viden, der er relevant for deres fag, og som de kan omsætte direkte til praksis. Underviserne søger ikke så meget forskningsbaseret viden om undervisningsmetoder. Det skyldes, at de finder den viden vanskelig at omsætte i praksis, selv om den er interessant.

Underviserne oplever, at det er svært at få tid til at indhente ny viden og at gøre den anvendelig i praksis. De efterlyser, at skolens ledelse afsætter ressourcer til at opsøge ny viden og viser anerkendelse, når det sker.

Undervisere søger ny viden i både traditionelle kilder som bøger og fagblade og via nyere medier som YouTube og Facebook. De finder relevant litteratur fra Undervisningsministeriet, emu.dk samt en række relevante forlag. De oplever dog, at det er svært at navigere i emu.dk. Derudover bliver de inspireret af kolleger til at finde ny viden og udvikle undervisningen.

Anbefalinger

På baggrund af undersøgelsen anbefaler VIVE:

  • Gør emu.dk mere brugervenlig, så underviserne kan finde det, de søger
  • Informationsarkitekturen på emu.dk bør tage højde for, at underviserne leder efter deres eget fag
  • Forskningsbaseret viden skal omsættes, så underviserne kan implementere den i deres praksis
  • På undervisningsinstitutionerne bør man italesætte forholdet mellem forberedelse og det at opsøge viden.

Udgivelsens forfattere

  • Peter KoudahlKira Solveig LarsenBente BjørnholtKatrine Röhl Nøhr

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev