Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 5. MAR 2024

Frontline employees' responses to citizens' communication of administrative burdens

Udgivelsens forfattere:

  • Aske Halling
  • Niels Bjørn Grund Petersen
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
1.048 sagsbehandlere fra danske jobcentre har svaret på et spørgeskema.
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Niels Bjørn Grund Petersen

    Seniorforsker

    23 45 25 94
    nibj@vive.dk
  • Nina Louise Aagaard

    Kommunikationskonsulent

    33 48 09 87
    niag@vive.dk

Stress over CV efter fyring, mobning på praktikophold og hjertebanken i nyttejob. De fleste sagsbehandlere er klar til at hjælpe, når borgere fortæller, at kravene fra jobcenteret går ud over deres mentale helbred.

En borger beder om længere tid til at forberede sit CV, fordi det er overvældende efter at være blevet fyret. En anden borger beder om lov til at slutte sit praktikophold på en restaurant, hvor han føler sig mobbet. En tredje borger beder om lov til at arbejde færre timer i et nyttejob, som giver ham hjertebanken.

Når borgere fortæller, at kravene fra jobcenteret påvirker deres mentale helbred, er de fleste sagsbehandlere klar til at hjælpe. Sådan lyder en af konklusionerne i et nyt forskningsprojekt.

”En del af de borgere, der er i kontakt med jobcenteret, har det svært og kæmper med blandt andet stress, angst og depression. Vores forskningsprojekt viser, at sagsbehandlerne faktisk reagerer, når de fortæller, at kravene fra jobcenteret påvirker deres mentale helbred,” siger Niels Bjørn Grund Petersen.

Niels Bjørn Grund Petersen er seniorforsker i VIVE, og han står bag forskningsprojektet sammen med Aske Halling fra Aarhus Universitet.

Sagsbehandlere er villige til at lempe krav og gøre ekstra indsats

1.048 sagsbehandlere fra danske jobcentre har svaret på et spørgeskema. Sagsbehandlerne er blevet bedt om at svare på, om de vil arbejde på at give den første borger 2 uger ekstra til at forberede sit CV, give den anden borger lov til at slutte sit praktikophold før tid og den tredje borger lov til at arbejde færre timer i nyttejob.

En del af de borgere, der er i kontakt med jobcenteret, har det svært og kæmper med blandt andet stress, angst og depression. Vores forskningsprojekt viser, at sagsbehandlerne faktisk reagerer, når de fortæller, at kravene fra jobcenteret påvirker deres mentale helbred.
Niels Bjørn Grund Petersen, seniorforsker, VIVE

Det ville langt de fleste sagsbehandlere, og de fleste svarede også, at de formentlig ville lægge ekstra arbejde i at hjælpe borgerne med at finde et job. Sagsbehandlerne var villige til at hjælpe alle borgerne, men særligt den borger, der følte sig mobbet på sit praktikophold.

Resultaterne er i tråd med tidligere forskning som viser, at offentligt ansatte er villige til at gøre en ekstra indsats for borgere, som har det svært.

”Det er en positiv historie,” siger Niels Bjørn Grund Petersen.

”Men vi skal selvfølgelig huske, at ikke alle borgere formår at kommunikere om, hvordan de har det. De borgere, som er mest belastede, kan have sværest ved at fortælle om, hvordan de har det. Derfor er det vigtigt at være særligt opmærksomme på dem.”

De tre borgere i undersøgelsen

Den første borger er en jobklar kontanthjælpsmodtager, der registrerede sig som arbejdsløs for 2 uger siden. Som forberedelse til hans første samtale med jobcenteret blev borgeren bedt om at forberede et CV og logge ind på jobnet.dk. Ved samtalen med sin sagsbehandler fortæller han, at han ikke har forberedt sit CV. Han forklarer, at han ikke har de tekniske færdigheder, og at det har været meget stressende og overvældende for ham at skrive et CV, så kort tid efter at være blevet fyret. Han beder derfor om at få 2 ekstra uger til at uploade sit CV til jobnet.dk.

Den anden borger er en jobklar kontanthjælpsmodtager og har fået bevilget en 4-ugers praktik som tjener på en restaurant med gode udsigter til fastansættelse efter praktikken. I anden uge af praktikken skriver han til sin sagsbehandler. Han forklarer, at restaurantens ejer, modsat aftalen, kun har givet ham opvaskeropgaver, og at han ikke bryder sig om at møde op og føler sig udnyttet og latterliggjort på arbejdspladsen. Han beder derfor sin sagsbehandler om tilladelse til at afslutte praktikken tidligere.

Den tredje borger er en jobklar kontanthjælpsmodtager og har fået tildelt et nyttejob med rengøring af kommunale områder i 13 uger, 32 timer om ugen. I syvende uge af nyttejobbet kontakter han sin sagsbehandler telefonisk. Han siger, at han føler sig stresset af nyttejobbet og får hjertebanken og mavepine, når han er på arbejde. Desuden er det svært for ham aktivt at søge job samtidig med nyttejobbet. Han beder derfor om, at hans arbejdstimer i nyttejobbet kan blive reduceret, så han får mere tid til at skrive jobansøgninger.

Læs den videnskabelige artikel

Den videnskabelige artikel ”Frontline employees’ responses to citizens’ communication of administrative burdens” er blevet udgivet i tidsskriftet Public Administration Review. Læs den her. 

Udgivelsens forfattere

  • Aske HallingNiels Bjørn Grund Petersen

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Public Administration Review
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev