Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 1. MAR 2024
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Børn, unge og familie

Hipphopp-indsatsen i Slagelse

Evaluering af en forældrekompetencegivende indsats til førskolebørn

Udgivelsens forfattere:

  • Gunvor Christensen
  • Mette Lunde Christensen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Børn, unge og familie
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Download udgivelsen
Download udgivelsen
  • Mette Lunde Christensen

    Seniorforsker, Cand.scient.oecon, Ph.d. (Økonomi)

    33 48 09 16
    melc@vive.dk

Forældre i Slagelse fortæller, at de er blevet mere sikre i forældrerollen, og at deres børn trives bedre efter at have deltaget i indsatsen HippHopp. Dagtilbuddene fortæller, at indsatsen har hjulpet til, at de har fået et tættere samarbejde med forældrene til gavn for børnene.

Indsatser tidligt i barndommen kan have stor betydning for, hvordan barnet klarer sig senere i livet - i forhold til skole, uddannelse, beskæftigelse og et aktivt medborgerskab.

HippHopp-indsatsen i Slagelse skal bidrage til, at forældre får flere redskaber til at hjælpe deres børn i udviklingen af sociale, sproglige og kropslige færdigheder. Formålet er, at børnene bliver så skoleparate som muligt. 

Positiv virkning på kompetencer, færdigheder, trivsel og skoleparathed

VIVE har evalueret indsatsen. Forældrene, dagtilbudspædagogerne og HippHopp-vejlederne vurderer, at indsatsen har positive virkninger for børnenes kompetencer, færdigheder, trivsel og skoleparthed. Der er også indikationer på, at HippHopp-indsatsen har konkrete positive virkninger for både forældre og børn.

Min dreng har lært nye sider af sig selv at kende. Aktiviteterne har hjulpet til, at han er blevet meget bedre til at koncentrere sig, og han har lært, at hvis han lige hører efter, hvad der bliver forklaret, så kan han faktisk godt lave aktiviteterne. Jeg tænker, at det er en kæmpe fordel, at han har lært det, inden han starter i skole.
Mor til et barn i HippHopp-indsatsen

Forældrene vurderer, at HippHopp-indsatsen har positiv betydning for, at de får flere redskaber til at kunne støtte og hjælpe deres børn, både mens de går i børnehaven, og når de starter i skolen.

Dagtilbudspædagogerne vurderer, at HippHopp-indsatsen bidrager til et bedre og tættere samarbejde mellem forældre og dagtilbuddet til gavn for børnene.

Derudover har HippHopp-indsatsen bidraget til, at indsatsen qua relationen mellem HippHopp-vejlederne og familierne er opsporende i familierne i forhold til andre typer af udfordringer og vanskeligheder. Her kan HippHopp-vejlederne brobygge til andre tilbud i kommunen og lokal- og civilsamfundet efter behov.

Metode

Evalueringen er baseret både på surveys gennemført i forbindelse med opstart, midtvejs og som afslutning på indsatsen, 14 kvalitative interviews og data fra hjernen- og hjerte-testen.

Udgivelsens forfattere

  • Gunvor ChristensenMette Lunde Christensen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Velux Fonden
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev