Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Fagbladsartikel 28. APR 2005
  • Arbejdsmarked
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Hvad er god skolepraksis?

Udgivelsens forfattere:

  • Jill Mehlbye
  • Arbejdsmarked
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

I lyset af PISA-undersøgelserne og ønsket om, at så mange unge som muligt får en ungdomsuddannelse, er det af interesse at spørge: Hvad er afgørende for elevernes faglige præstationer i grundskolen og dermed for deres videre udviklingsmuligheder?

Er det alene deres medfødte potentialer, er det alene forældrebaggrunden, dvs. forældrenes egen uddannelsesbaggrund og dermed deres muligheder for at støtte og hjælpe deres børn, eller er det (alene), hvilke udviklings- og læringsmuligheder skolerne giver eleverne? Svaret er ikke enkelt.

Det må antages, at elevernes præstationer er afhængige af mange faktorer. Det er påvist i talrige undersøgelser, at elevernes sociale baggrund spiller en stor rolle, men andre undersøgelser viser også, at de rammer, den enkelte skole giver deres elever, også er afgørende. Det var baggrunden for iværksættelsen af en stor undersøgelse om, hvilke forhold på en skole der er afgørende for elevernes faglige præstationer, når der korrigeres for elevernes sociale baggrund. Resultaterne fra undersøgelsen kortlægges i denne artikel.

Udgivelsens forfattere

  • Jill Mehlbye

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Uddannelse
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev