Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 23. NOV 2016
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Inklusion – set i et elevperspektiv

En kvalitativ analyse

Udgivelsens forfattere:

  • Sofie Henze-Pedersen
  • Camilla Brørup Dyssegaard
  • Niels Egelund
  • Chantal Pohl Nielsen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Denne rapport præsenterer og analyserer resultaterne fra en række kvalitative interview med elever i folkeskolen om inklusion. Formålet med rapporten er at undersøge elevernes oplevelser i forbindelse med omstillingen til øget inklusion, som kom i forbindelse med ændringen i Folkeskoleloven i 2012.

Elevernes oplevelser med inklusion belyses fra to elevperspektiver: elever, der er blevet tilbageført fra et specialundervisningstilbud til en almen folkeskoleklasse, samt elever, der er klassekammerater til tilbageførte elever og andre elever med særlige behov.

Interviewene er foretaget som del af forskningsprojektet Inklusionspanelet. Projektet blev igangsat af det daværende Ministerium for Børn og Undervisning, og i projektet har forskere fra SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet fulgt folkeskolernes arbejde med inklusion i skoleårene 2013/14-2015/16.

Udgivelsens forfattere

  • Sofie Henze-PedersenCamilla Brørup DyssegaardNiels EgelundChantal Pohl Nielsen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev