Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­16. december 2019

Kommunernes beskæftigelsesindsats over for nyankommne flygtninge og familiesammenførte

En registerbaseret analyse

Der er forskel på, hvor gode kommunerne er til at få flygtninge i job. I mange tilfælde er det dog decimaler, der adskiller kommunernes indsatser på området. Det viser denne benchmarkinganalyse af kommunernes beskæftigelsesindsats for flygtninge og familiesammenførte, efter at integrationsydelsen blev indført i 2015

Stefan Bastholm Andrade & Gabriel Pons Rotger
Beskæftigelse, Kommune, Overførselsindkomst
Hent rapporten

+ tilhørende materialer

. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Stefan Bastholm Andrade Seniorforsker, cand.scient.soc, ph.d. M: 28 72 83 26 sba@vive.dk
Gabriel Pons Rotger Seniorforsker M: 33 69 77 39 gpr@vive.dk

Integrationsydelsen er blev indført 1. september 2015 og er en særlig ydelse, som gives til nyankommne personer med lovligt ophold i Danmark, Færøerne eller Grønland. Integrationsydelsen gives i stedet for kontant- og uddannelseshjælp, og hensigten med ydelsen er blandt andet at gøre det mere attraktivt for indvandrere at arbejde i og bidrage til det danske samfund. Benchmarkinganalysen trækker på lignende undersøgelser af kommunernes rammevilkår for beskæftigelse, som er blevet udarbejdet med registerdata. Undersøgelsen er bestilt af Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Resultater

Der indgår to målgrupper i benchmarkinganalysen. Den første er 18-66-årige flygtninge og familiesammenførte til flygtninge. Den anden gruppe består af 18-66-årige familiesammenførte til andre end flygtninge. For begge målgrupper er det et krav, at personerne ikke har opholdt sig i Danmark i 7 ud af de seneste 8 år i perioden 1. september 2016 til 31. august 2017. Personerne i de to målgrupper er dermed som udgangspunkt omfattet af reglerne om integrationsydelse efter de daværende regler.

Tabellen viser de fem kommuner, der ifølge benchmarkinganalysen har henholdsvis de bedste og de dårligste beskæftigelsesgrader for de to målgrupper.

Metode

Benchmarkinganalysen består af to dele. I den første del anvender forskerne en statistisk model til at kortlægge kommunernes rammevilkår for at implementere beskæftigelsespolitikken på flygtningeområdet. Den statistiske model er en lineær regressionsmodel, som med 1.230 forklarende variable har mål for befolkningens demografiske, sociale og økonomiske sammensætning i kommunerne. Herefter kortlægger forskerne, hvor effektive kommunerne har været til at få gruppen af potentielle integrationsydelsesmodtagere i beskæftigelse givet deres rammevilkår. Kommunernes effektivitet beregnes ved at se på forskellen mellem den forventede og den observerede beskæftigelsesgrad.

Læs mere

Undersøgelsen trækker på lignende undersøgelser af kommunernes rammevilkår for beskæftigelsen, som er blevet udarbejdet med registerdata (Rotger & Andrade, 2018; Graversen, Larsen & Arendt, 2013).

Læs også VIVE's kortlægning af området fra 2016 'Kommunernes integrationsindsats på beskæftigelsesområdet - Effektive indsatser, veje igennem systemet og benchmarking mellem kommunerne'

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Udlændinge og Integrationsministeriet

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Læs også
  1. Gå hjem-møde i Aarhus

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  2. Gå hjem-møde i København

    Få nyeste viden om faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen

  3. Kronik

    Frisættelse fra regler skaber energi i kommunerne

  4. Blogindlæg

    Video- og lydmonitorering kan give mere skånsom støtte og pleje

  5. Rapport

    Specialundervisnings- og støttebehov i Haderslev Kommune

  6. Nyhed

    Organizational narratives in rehabilitation-focused dementia care — negotiating identities, interventions and personhood

  7. Kronik

    Eksperter: En gruppe danskere har været ekstremt svær at hjælpe i arbejde

  8. Kommunetal

    Der er stor forskel på kommunernes budgetpræcision på anlægsområdet

  9. Kommunetal

    VIVEs kommunetal 2023.2: Kommunerne budgetterer med stigende serviceudgifter pr. indbygger

  10. Rapport

    Syddjurs Kommune har foreløbigt gode erfaringer med små, tværfaglige og delvist selvstyrende teams efter Buurtzorg-modellen

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os