Rapport 2. AUG 2016
Kortlægning, kvalitetsvurdering og analyse af udviklingen i skandinavisk dagtilbudsforskning for 0-6-årige i året 2014
Udgivelsens forfattere:
- Anna-Katharina Højen-Sørensen
- Louise Jean Kristiansen
- Anne-Marie Klint Jørgensen
- Rikke Eline Wendt
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
SFI har kortlagt skandinavisk dagtilbudsforskning for 0-6-årige udgivet i 2014, og har efterfølgende vurderet kvaliteten af studierne. Formålet er at lette adgangen til relevant forskning for politiske beslutningstagere, forskere og personer i praksisfeltet såsom pædagogiske konsulenter, dagtilbudsledere og undervisere på pædagogiske uddannelser.
I 2014 blev der registreret 132 studier i institutionstilbud for de 0-6-årige. Omfanget af relevante studier i 2014-kortlægningen er øget markant sammenlignet med tidligere års registreringer. Den kraftige forøgelse tyder på, at det stigende fokus på dagtilbud og læring i dagtilbud også afspejler sig i antallet af forskningsstudier.
Hovedparten af studierne (75 pct.) har fokus på personalegruppens vilkår, mens en lidt mindre del (57 pct.) har fokus på børnenes vilkår i dagtilbuddet. Kun ganske få studier (5 pct.) har fokus på forældrenes vilkår.
Af de 132 studier er 94 vurderet til at være af god forskningsmæssig kvalitet og indgår i forskningsdatabasen Nordic Base of Early Childhood Education and Care.
Forskningskortlægningen er udarbejdet for Danmarks Evalueringsinstitut og finansielt støttet af Danmarks Evalueringsinstitut, Skolverket i Sverige og Utdanningsdirektoratet i Norge.
I 2014 blev der registreret 132 studier i institutionstilbud for de 0-6-årige. Omfanget af relevante studier i 2014-kortlægningen er øget markant sammenlignet med tidligere års registreringer. Den kraftige forøgelse tyder på, at det stigende fokus på dagtilbud og læring i dagtilbud også afspejler sig i antallet af forskningsstudier.
Hovedparten af studierne (75 pct.) har fokus på personalegruppens vilkår, mens en lidt mindre del (57 pct.) har fokus på børnenes vilkår i dagtilbuddet. Kun ganske få studier (5 pct.) har fokus på forældrenes vilkår.
Af de 132 studier er 94 vurderet til at være af god forskningsmæssig kvalitet og indgår i forskningsdatabasen Nordic Base of Early Childhood Education and Care.
Forskningskortlægningen er udarbejdet for Danmarks Evalueringsinstitut og finansielt støttet af Danmarks Evalueringsinstitut, Skolverket i Sverige og Utdanningsdirektoratet i Norge.
Udgivelsens forfattere
- Anna-Katharina Højen-SørensenLouise Jean KristiansenAnne-Marie Klint JørgensenRikke Eline Wendt
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd