Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 13. AUG 2023
  • Børn, unge og familie
  • Børn, unge og familie

LGBT+familier med tre eller fire forældre

Karakteristik af LGBT+familier og en beskrivelse af de udfordringer, som LGBT+familier med tre eller fire forældre oplever

Udgivelsens forfattere:

  • Jane Greve
  • Josefine Frøslev-Thomsen
  • Matvei Andersen
  • Børn, unge og familie
  • Børn, unge og familie
Modelfoto: Cathrine Ertmann/VIVE
Regnbuefamilier oplever udfordringer og mangel på rettigheder
Downloas rapporten "LGBT+familier med tre eller fire forældre"
Downloas rapporten "LGBT+familier med tre eller fire forældre"
  • Jane Greve

    Professor MSO, cand. polit., ph.d. i økonomi

    41 10 26 22
    jagr@vive.dk
  • Josefine Frøslev-Thomsen

    Analytiker

    33 48 09 44
    joft@vive.dk

Denne undersøgelse af LGBT+-regnbuefamilier med tre eller fire forældre kortlægger gennemgående hverdagslige og juridiske udfordringer for forældrene i mødet med systemet. Det er vanskeligt for dem at danne deres familie, og ved samlivsbrud står mange uden rettigheder i forhold til samvær med deres barn.

I Danmark kan et barn kun have to juridiske forældre. Så når flere end to personer danner en regnbuefamilie og får et barn sammen, vil nogle have status af juridiske forældre, mens øvrige forældre vil have status som sociale forældre. Denne undersøgelse kortlægger de hverdagslige og juridiske udfordringer, som opleves af regnbuefamilier med tre eller fire forældre, hvoraf mindst én er LGBT+-person.


Oplever udfordringer og manglende rettigheder

Særligt situationen omkring familiedannelse og fastlæggelse af, hvem der skal være juridiske forældre og hvem der skal nøjes med at være sociale forældre, kan være vanskelig for regnbuefamilierne.
Hvis en regnbuefamilie rammes af skilsmisse, samlivsbrud eller dødsfald, står de sociale forældre uden rettigheder til samvær eller anden indflydelse på deres barns liv. Det medfører en væsentlig psykisk belastning på familierne.


Undersøgelsen tydeliggør også, at regnbueforældrene oplever, at de fagprofessionelle, som de møder forskellige steder i det offentlige system, har begrænset viden om familiens konstellation og derfor har svært ved at hjælpe familierne og informere dem om rettigheder og muligheder. Det gælder for eksempel i sundhedsvæsenet i forbindelse med fertilitetsbehandling.

Derudover oplever sociale forældre, at de bliver begrænset i deres mulighed for at tage ligeværdigt del i forældreskabet af, at de ikke har adgang til barnets pas, sygesikringsbevis, sygejournaler og digitale systemer som Aula. Endelig fremhæver regnbueforældrene, at det giver udfordringer, at de sociale forældre ikke har ret til fravær, når barnet er sygt, eller til at holde barsels- eller forældreorlov. Det er dog besluttet, at det fra 1. januar 2024 skal være muligt at dele forældreorloven med op til to sociale forældre.

Metode

I undersøgelsen anvendes et mix-method-design, der består af register- og survey-data samt af kvalitative interviews.

Udgivelsens forfattere

  • Jane GreveJosefine Frøslev-ThomsenMatvei Andersen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev