Long-run results of mainstreaming students with special educational needs in lower secondary school
Udgivelsens forfattere:
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Abstract
Politikker, der har til formål at fremme inklusion af elever med særlige behov i almindelige klasser, er blevet et centralt emne i den politiske debat i mange lande. Der mangler dog kvantitativ evidens med robuste empiriske design, som kan belyse de langsigtede uddannelsesmæssige konsekvenser af inklusionsundervisning.
Dette studie anvender omfattende longitudinelle registerdata og benytter en propensity score matching-tilgang til at undersøge forskelle i gennemførelse af ungdomsuddannelse mellem elever undervist i henholdsvis almindelige og segregerede læringsmiljøer.
Resultaterne viser, at sandsynligheden for at færdiggøre en ungdomsuddannelse er markant højere – med 18 procentpoint – blandt elever i almindelige klasser. Derudover antyder foreløbige resultater, at højere beståelsesrater ved folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse kan spille en medierende rolle.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Scandinavian Journal of Educational Research