Videnskabelig artikel OKT 2024
Opt-out vaccination in school and daycare: Reconciling parental authority and obligations
Udgivelsens forfattere:
- Didde Boisen Andersen
- Viki Møller Lyngby Pedersen
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Flere forældre tøver med at vaccinere deres børn, hvilket har ført til utilstrækkelige immuniseringrater, der giver anledning til at genoverveje praksis for børnevaccination. Forskning viser, at forældres beslutninger om vaccination ofte påvirkes af kognitive bias, som kan anvendes til at øge deltagelsen gennem justeringer af beslutningskonteksten.
Denne artikel undersøger børnevaccinationsprogrammer, hvor børn automatisk vaccineres i skolen eller daginstitutionen, medmindre deres forældre aktivt fravælger det (en såkaldt opt-out model). Vi argumenterer for, at sådanne programmer forener forældres beslutningsautoritet med en vaccinationspligt. For det første respekterer en opt-out model fortsat forældres ret til at bestemme, hvorvidt deres barn skal vaccineres. For det andet gør modellen vaccination til default-valget, hvilket understøtter den moralske forpligtelse, som de fleste forældre har, til at vaccinere sit barn.
Denne artikel undersøger børnevaccinationsprogrammer, hvor børn automatisk vaccineres i skolen eller daginstitutionen, medmindre deres forældre aktivt fravælger det (en såkaldt opt-out model). Vi argumenterer for, at sådanne programmer forener forældres beslutningsautoritet med en vaccinationspligt. For det første respekterer en opt-out model fortsat forældres ret til at bestemme, hvorvidt deres barn skal vaccineres. For det andet gør modellen vaccination til default-valget, hvilket understøtter den moralske forpligtelse, som de fleste forældre har, til at vaccinere sit barn.
Udgivelsens forfattere
- Didde Boisen AndersenViki Møller Lyngby Pedersen
Om denne udgivelse
Publiceret i
Bioethics