Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 1. APR 2011

PISA Etnisk 2009

Etniske og danske unges resultater i PISA 2009

Udgivelsens forfattere:

  • Niels Egelund
  • Chantal Pohl Nielsen
  • Beatrice Schindler Rangvid
Download udgivelsen
Download udgivelsen

I denne rapport undersøger vi, hvordan 15-årige elever med forskellig indvandrerbaggrund klarer sig i PISA-testen sammenlignet med jævnaldrende elever uden indvandrerbaggrund. Elevernes læsekompetencer er blevet testet, og de unge er også blevet spurgt om deres familier og deres skolegang.

Analyserne viser, at indvandrerelever generelt læser dårligere end elever uden indvandrerbaggrund. Dog læser 2. generationsindvandrere klart bedre end 1. generation. Cirka en tredjedel af dette efterslæb skyldes forskelle i elevernes socioøkonomiske baggrund.

Elever på skoler med mange tosprogede børn læser dårligere end elever på skoler med kun få tosprogede. Forskelle i elevernes socioøkonomiske baggrund forklarer imidlertid hele denne forskel, når det gælder elever uden indvandrerbaggrund. For indvandrerelever er det kun en mindre del, som kan forklares af elevernes socioøkonomiske baggrund.

Udgivelsens forfattere

  • Niels EgelundChantal Pohl NielsenBeatrice Schindler Rangvid

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    AKF Forlag
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev