Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Inspirationskatalog, ­12. august 2021

Samarbejdsbaseret opfølgning på elevers læring og trivsel

Inspirationskatalog

Læringsfællesskaber har en række potentialer til at følge og støtte elevers læring og trivsel. VIVE har kortlagt eksisterende viden og praksiserfaringer på området og samler i dette katalog til inspiration for læringsfællesskabernes arbejde en række handlingsrettede anbefalinger og eksempler indhentet fra syv danske skoler.

Maria Keilow , Martin Williams Strandby , Lasse Hønge Flarup , Stinne Aaløkke Ballegaard & Carsten Wulff
Fagprofessionelle, Folkeskole, Inklusion, Uddannelse
Hent inspirationskataloget Samarbejdsbaseret opfølgning på elevers læring og trivsel
Professionelle læringsfælleskaber har potentiale til at styrke arbejdet med at imødekomme elever med særlige behov bedre i undervisningen Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Maria Keilow Forsker, cand.scient.soc M: 33 48 09 98 mkw@vive.dk

Med regeringens målsætning om, at alle elever i folkeskolen skal blive så dygtige, som de kan, er især elever med særlige behov en udfordring for skolernes arbejde. Forskning og erfaringer fra skolers praksis peger her på, at professionelle læringsfælleskaber har potentiale til at styrke arbejdet med at imødekomme elever med særlige behov bedre i almenundervisningen.

Læringsfællesskaberne kan bygge deres samarbejde om indsatsen på forskellige former for data om eleverne. For at opnå et tilstrækkeligt vidensgrundlag til at udvikle og udbrede denne praksis har VIVE udarbejdet en kortlægning af området for STUK. Kortlægningen skal bidrage til at styrke de fagprofessionelles praksis i samarbejdet om elevers udvikling.

Kortlægningen bygger på erfaringerne fra praksis blandt syv case-skoler og en litteraturgennemgang af forskningen på området. Kortlægningen er dokumenteret i rapporten Samarbejdsbaseret opfølgning på elevers progression.

I dette inspirationskatalog er en række handlingsrettede anbefalinger og eksempler trukket ud fra rapporten.

Anbefalinger og opmærksomhedspunkter

Inspirationskataloget omhandler og kommer med anbefalinger til opmærksomhedspunkter og udvikling af læringsfællesskaberne inden for følgende emner:

  • Målgruppe af elever og formål: Hvem skal følges, og hvad er fokus?
  • Organisering af samarbejdet: Hvilke læringsfællesskaber skal arbejde med opfølgning af elevernes udvikling, og hvordan?
  • Faglige tilgange, redskaber og metoder: hvordan arbejder læringsfællesskabet, og hvad bruges det til?
  • Udvikling af læringsfællesskaber: Hvordan sikres et bæredygtigt samarbejde?
  • Behov for kompetencer: Er der den fornødne viden om arbejdet i læringsfællesskabet?
  • De nødvendige ressourcer: Hvad kræver samarbejdet af tid og indsats?

Inspirationskataloget præsenterer en række anbefalinger og opmærksomhedspunkter til skolernes videre arbejde med professionelle læringsfællesskaber. Punkterne skal opfattes som pejlemærker, og de afspejler dels de overordnede anbefalinger og pointer, der fremhæves i forskningslitteraturen, dels case-skolernes konkrete praksiserfaringer. Anbefalingerne er tænkt til at give inspiration samt viden og input til skolers videre arbejde med professionelle læringsfællesskaber.

Metode

Inspirationskataloget bygger på den kortlægning, der er udgivet i rapporten Samarbejdsbaseret opfølgning på elevers progression - En litteraturgennemgang og praksisafdækning. Litteraturgennemgangen tager udgangspunkt i forskningsområdet om læringsfællesskaber og sammenfatter de væsentligste kilder inden for dansk og international forskning. Afdækningen af gode eksempler fra skolers praksis blev gennemført som et kvalitativt case-studie. I alt syv danske skoler blev valgt ud og bidrog gennem interview og eventuelt tilgængeligt skriftligt materiale til at afdække skolens erfaring med at anvende professionelle læringsfællesskaber samt elevdata til at følge og understøtte elevers faglige udvikling og trivsel.

Læs mere

Find en oversigt over VIVEs udgivelser om inklusion i grundskolen og skolegang for elever med forskellige former for funktionsnedsættelser på siden Inklusion og elever med særlige behov

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 12. august 2021 Samarbejdsbaseret opfølgning på elevers progression
Læs også
  1. Nyhed

    Webinar: Traumebevidsthed i sociale indsatser til udsatte voksne

  2. Rapport

    Udsatte borgere kan profitere mere af indsatser, hvis sociale tilbud sætter ind over for traumer

  3. Nyhed

    Lægelig ledelse

  4. Nyhed

    Choice models in nordic long-term care: care managers' experiences of privilege and disadvantage among older adults

  5. Rapport

    LGBT+-personer i voldelige parforhold savner egnede støttetilbud

  6. Videnskabelig artikel

    The social class gap in bachelor’s and master’s completion: university dropout in times of educational expansion

  7. Rapport

    Valg af organiseringsform i ældreplejen sætter kommuner i dilemma

  8. Debatindlæg

    Vi skal have færre og bedre evalueringer

  9. Undersøgelse i gang

    Evaluering af indsats til at styrke ordblindes læsning og stavning

  10. Nyhed

    Webinar: Hvad er erfaringerne med mellemformer mellem almen- og specialundervisning?

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os