Rapport 24. JUN 2015
Skalaer til måling af elevtrivsel på erhvervsuddannelserne
Udgivelsens forfattere:
- Maria Keilow
- Anders Holm
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Rapporten redegør for udviklingen af skalaer for trivsel blandt erhvervsskoleelever. På baggrund af data fra eksisterende trivselsmålinger foretaget blandt erhvervsskoleelever i 2013-2014, bidrager rapporten til udvikling af skalaer og indgår således i arbejdet med fremover at foretage valide målinger af trivslen på erhvervsskoler.
Aftalen Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser fra 2014 mellem regeringen og oppositionen foreskriver, at trivsel blandt elever på erhvervsuddannelserne fremmes. Trivsel kan være afgørende for elevernes udbytte af uddannelsen. For at vurdere trivselsniveauet er det imidlertid nødvendigt at anvende valide spørgsmål og skalaer til måling af trivsel. Denne rapport bidrager til dette arbejde gennem analyser af data fra eksisterende trivselsmålinger og munder ud i udviklingen af otte skalaer til afdækning af forskellige områder af elevernes trivsel og vurdering af arbejdsforhold m.m.
Resultaterne fra analyserne i denne rapport anvendes til at assistere det videre arbejde med at etablere et dækkende spørgsmålsbatteri til måling af trivsel blandt elever på erhvervsuddannelser i Danmark og indgår i arbejdet fra ekspertgruppen om trivsel og virksomhedstilfredshedsmålinger for måling af erhvervsskoletrivsel. Rapporten giver viden om, hvilke spørgsmål – blandt det eksisterende datagrundlag – der umiddelbart synes velegnede til at måle trivsel blandt erhvervsskoleelever og på hvilke skalaer, disse spørgsmål fordeler sig.
Aftalen Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser fra 2014 mellem regeringen og oppositionen foreskriver, at trivsel blandt elever på erhvervsuddannelserne fremmes. Trivsel kan være afgørende for elevernes udbytte af uddannelsen. For at vurdere trivselsniveauet er det imidlertid nødvendigt at anvende valide spørgsmål og skalaer til måling af trivsel. Denne rapport bidrager til dette arbejde gennem analyser af data fra eksisterende trivselsmålinger og munder ud i udviklingen af otte skalaer til afdækning af forskellige områder af elevernes trivsel og vurdering af arbejdsforhold m.m.
Resultaterne fra analyserne i denne rapport anvendes til at assistere det videre arbejde med at etablere et dækkende spørgsmålsbatteri til måling af trivsel blandt elever på erhvervsuddannelser i Danmark og indgår i arbejdet fra ekspertgruppen om trivsel og virksomhedstilfredshedsmålinger for måling af erhvervsskoletrivsel. Rapporten giver viden om, hvilke spørgsmål – blandt det eksisterende datagrundlag – der umiddelbart synes velegnede til at måle trivsel blandt erhvervsskoleelever og på hvilke skalaer, disse spørgsmål fordeler sig.
Udgivelsens forfattere
- Maria KeilowAnders Holm
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd